Pressemeddelelse -
Cyberkriminalitet i voldsom vækst: Telenor stoppede 31 millioner svindelforsøg på tre måneder
31 millioner forsøg på digital svindel blev blokeret i første kvartal 2025 – det højeste antal nogensinde. Telenor advarer om stigende aktivitet i takt med årsopgørelsen.
I løbet af årets første tre måneder har Telenor Danmark blokeret over 31 millioner forsøg på digital svindel og cyberangreb rettet mod privatkunder. Det svarer til en stigning på 69 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
"Cybertruslen vokser eksplosivt. Vi ser flere forsøg og mere avancerede metoder – og danskerne er mere udsatte end nogensinde. Svindlerne har deres egne kampagnekalendere, og årsopgørelsen er højsæson for angreb," siger Christian Hoffmann, privatkundedirektør i Telenor.
De mange trusler dækker blandt andet over phishing-angreb, skadelig software og svindel med falske hjemmesider, der forsøger at lokke personlige oplysninger eller penge ud af brugerne. Særligt falske sider, der udgiver sig for at være Skattestyrelsen, fylder i det aktuelle trusselsbillede.
"Vi ser især flere falske Skattestyrelsen-sider, og det topper i marts, hvor årsopgørelsen fylder i danskernes bevidsthed. Det er tydeligt, at svindlerne planlægger deres kampagner ud fra kalenderen," siger Bettina Kick, chef for Telenors operationscenter, som overvåger og blokerer svindel døgnet rundt.
Cyberangreb topper i marts – danskerne skal være ekstra opmærksomme
Telenor forventer, at antallet af svindelforsøg vil fortsætte med at stige i takt med, at både udbetalinger og indbetalinger fra årsopgørelsen ruller ud i april.
"Vi opfordrer danskerne til at tage de kritiske briller på i de kommende uger. Tjek afsender, tænk dig om, før du swiper – og vær ekstra opmærksom, når du bruger MitID i forbindelse med pengeoverførsler," siger Bettina Kick.
Fakta:
- 31 millioner svindelforsøg blokeret i januar, februar og marts 2025.
- Telenor blokerede 82 millioner forsøg på digital svindel i hele 2024.
- Truslerne omfatter bl.a. falske pakkeleverancer, phishing-mails i Skattestyrelsens navn falske sider til MobilePay.
Telenor offentliggør data kvartalsvis for at skabe opmærksomhed og forebygge cyberkriminalitet blandt forbrugere og virksomheder i Danmark.
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 900 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.