Gå til indhold
Telenor donerer 1.600 SIM-kort som en del af det nye samarbejde med Hjerteforeningen (Foto: Linda Johansen/Hjerteforeningen).
Telenor donerer 1.600 SIM-kort som en del af det nye samarbejde med Hjerteforeningen (Foto: Linda Johansen/Hjerteforeningen).

Pressemeddelelse -

Digital døgnovervågning skal sikre, at hjertestartere virker

Hjerteforeningen står sammen med Telenor og Seluxit bag en ny intelligent IoT-løsning, der kan overvåge private hjertestartere, så de er funktionsdygtige, når de skal bruges i livreddende situationer

Hjertestartere skal vedligeholdes, for at de virker og kan redde liv. Det betyder, at der skal være strøm på batterierne, at elektroderne er udskiftet til tiden, og at der er den rette temperatur i hjertestarterskabet.

Et nyt samarbejde mellem Hjerteforeningen, Telenor og Seluxit betyder, at Hjerteforeningen nu kan tilbyde digital overvågning af hjertestartere døgnet rundt.

- Det er helt afgørende, at man kan stole på, at hjertestarteren virker, når man står over for et menneske med hjertestop. Det kan være et spørgsmål om liv eller død, så selvfølgelig skal udstyret være 100 % i orden. Men vi ved, at der kan gå forglemmelse i den, når først man har anskaffet sig en hjertestarter, og at der kan være utydelighed omkring, hvem der har ansvaret for, at hjertestarteren bliver vedligeholdt, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Fejl opdages og udbedres med det samme
Efter flere historier om hjertestartere, der ikke virkede, da de skulle bruges, er Anne Kaltoft derfor glad for, at Hjerteforeningen nu kan tilbyde en ny serviceaftale, ServicePlus, som gør det muligt digitalt at døgnovervåge hjertestarterne, så eventuelle fejl opdages og udbedres med det samme.

I første omgang bliver de hjertestartere, der sættes op som resultat af Hjerteforeningens Landsuddeling søndag 3. maj, omfattet af den nye ServicePlus-aftale. På Landsuddelingen kan alle danskere gå sig til en gratis Zoll-hjertestarter, der monteres i et klimaskab af en professionel elektriker. Også Zoll-hjertestartere fra sidste års Landsuddeling kan blive omfattet af aftalen.

- Vi synes, at den her sag er vigtig. Hjertestop uden for hospitalerne rammer tusindvis i Danmark, og vi er rigtig glade for at kunne hjælpe med at udvikle en intelligent IoT-løsning, der sikrer døgnovervågning af hjertestartere. Vi forbinder enheder til internettet i hele Danmark, og når vi slår vores kompetencer sammen som her, kan vi sikre, at hjertestarterne virker, når der er brug for dem, siger Jan Rasmussen, erhvervschef i Telenor med overordnet ansvar for IoT.

Kan monteres på eksisterende hjertestartere
Løsningen fungerer ved hjælp af en overvågningsenhed udviklet af nordjyske Seluxit specifikt til Hjerteforeningen, og enheden kommunikerer via Telenors landsdækkende mobilnet med de enkelte hjertestartere.

- Det er et spændende og særdeles relevant projekt, hvor vi er med til at gøre en forskel og sikre, at hjertestartere er funktionelle, når der skal reddes liv. Derfor har det for os været et projekt af høj prioritet, som vi har valgt at sponsorere udviklingsydelser til. Og vi glæder os meget til samarbejdet med Telenor og Hjerteforeningen i forbindelse med projektet, siger salgsdirektør i Seluxit, Jesper Frank.

Overvågningsenheden monitorerer hjertestarterens status ved hjælp af en række sensorer, som kan detektere farver, lyde, temperatur og bevægelse. Enheden har indbygget GPS og måler samtidig temperatur og luftfugtighed i selve hjertestarterskabet. Enheden får strøm fra et batteri, hvilket gør den nem at installere i alle typer af klimaskabe.

Den nyudviklede overvågningsenhed kan fungere sammen med andre hjertestartere og kan monteres i en lang række klimaskabe. Hjerteforeningen arbejder således på at kunne tilbyde ServicePlus-aftalen til mange flere på sigt.


​FAKTA

OM LANDSUDDELINGEN
Søndag d. 3. maj 2020 afholder Hjerteforeningen for anden gang Landsuddeling. Alle kan starte en gruppe, og Hjerteforeningen giver hjertestartere til alle grupper, der tilsammen dækker mindst 15 indsamlingsruter den 3. maj 2020. Man kan deltage i en gruppe med naboer, familie, kolleger, sportsklubben, osv.

Går man som gruppe 15 indsamlingsruter tilsammen, så får gruppen:

  • En kvalitetshjertestarter
  • Et udendørs klimaskab til hjertestarteren
  • Montering af autoriseret elektriker
  • Et gratis Hjerteredderkursus – 30 minutters intro i genoplivning
  • Et års ServicePlus-aftale

Læs mere og tilmelding på gådigtilenhjertestarter.dk


​OM HJERTESTARTERE*

5.400 danskere får hjertestop udenfor hospitalet. Det svarer til 15 personer om dagen.

Hvis personen med hjertestop bliver stødt med en hjertestarter inden 3 til 5 minutter efter hjertestoppet, kan overlevelsen være op til 50-70 %.

I dag (2018) stødes 9 % af personer med hjertestop uden for hospital med en hjertestarter, inden ambulancen ankommer. Det er en syvdobling fra 1,3 % i 2001. I det offentlige rum bliver der stødt med en hjertestarter i 19 % af alle tilfælde med hjertestop, inden ambulancen når frem. I private hjem stødes 6,4 % med en hjertestarter, før ambulancen kommer frem.

I 2018 overlevede 16 procent af hjertestoppatienterne til og med 30 dage efter hjertestoppet.

(*) Kilde: Sundhedsstyrelsens og Dansk Råd for Genoplivnings ”FAKTAARKET OM HJERTESTOP (senest opdateret i oktober 2019)”

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 183 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.400 medarbejdere, har 57 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692