Gå til indhold
Forsinkelser i metrobyggeriet udskyder planlagt mobildækning i Cityringen

Pressemeddelelse -

Forsinkelser i metrobyggeriet udskyder planlagt mobildækning i Cityringen

Forsinkelser i forbindelse med byggeriet af Metro Cityringen gør, at der vil være begrænset mobildækning i store dele af den nye metrostrækning ved åbningen den 29. september 2019

Metroselskabet og teleoperatørerne har etableret et samarbejde for at sikre målrettet mobildækning af høj kvalitet i forbindelse med udvidelsen den københavnske metro, Cityringen, der åbner den 29. september 2019. Målet med samarbejdet er, at passagererne skal kunne tale, sms´e og hente data på mobilen, uanset om de befinder sig på de underjordiske stationer, i toget eller på gadeplan.

Aftalen mellem parterne indebærer, at Metroselskabet skal levere den grundlæggende infrastruktur, og at teleoperatørerne efterfølgende skal installere den aktive del af mobilnettet. Forsinkelser i forbindelse med metrobyggeriet har desværre medført, at leveringen af den grundlæggende infrastruktur fra Metroselskabet er blevet meget forsinket, og at teleoperatørerne derfor kun i begrænset omfang har kunne igangsætte arbejdet med anlæggets aktive del.

Ved åbningen forventes der at være etableret mobildækning enkelte steder i Cityringen. Der vil dog ikke være tale om sammenhængende dækning, og kunderne vil derfor opleve ustabile forbindelser med udfald og nogle steder en melding om ’ingen tjeneste’ i displayet på deres mobiltelefoner. Det betyder, at der kan være problemer med dataforbindelsen, sms og opkald, herunder også opkald til 112.

"Vi har forståelse for, at der i et byggeri af denne størrelse kan forekomme forsinkelser. Men forsinkelserne betyder desværre, at vi ikke kan nå at sikre en målrettet og sammenhængende mobildækning i Cityringen til åbningen den 29. september. Det er vi selvfølgelig rigtig ærgerlige over, da vi gerne ville have leveret den gode mobildækning, som kunderne er vant til og forventer i Cityringen," udtaler Jakob Willer, direktør i brancheorganisationen Teleindustrien.

Teleoperatørerne arbejder tæt sammen med Metroselskabet for at nå længst muligt med projektet op til åbningen og stræber efter, at der kan blive etableret mobildækning hurtigst muligt.

"Vi har både mandskab og udstyr klar, og arbejder tæt sammen med Metroselskabet for at få en samlet plan for etablering af mobildækningen på plads. I takt med at Metroselskabet færdiggør deres leverancer, vil vi over de kommende måneder kunne udbygge mobildækningen på metroens enkelte stationer og strækninger. På den måde vil brugerne løbende opleve forbedret dækning i den kommende tid. Vi håber, at vi senest ved årsskiftet vil kunne have indhentet forsinkelserne og sikret den samlede mobildækning i Cityringen." fortsætter Jakob Willer.

Om Cityringen Cityringen består af ca. 15 km underjordiske tunneler og 17 nye stationer, der forbinder Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By. Anlægsarbejdet blev påbegyndt i 2009.

Om mobilløsningen Teleoperatørerne investerer samlet set ca. 50 mio. dkk på at skabe god mobildækning i Cityringen. Heraf går en stor andel til Metroselskabet, der står for at etablere den passive del af infrastrukturen, som bl.a. omfatter fibersystem, antenner samt teknikrum. Teleoperatørerne står herefter for at etablere det aktive udstyr, der kobles til operatørernes respektive netværk. Det sker i en fælles operatørløsning på tværs af teleselskaberne.

Kontakt:

• Teleindustrien: Jakob Willer, direktør, jw@teleindu.dk, 2010 2365

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og Asien, og på verdensplan hjælper vi 172 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.400 medarbejdere, har 57 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692