Pressemeddelelse -
Helle Thorning-Schmidt: Telenor skaber vigtig debat om uønsket billeddeling
Ny undersøgelse fra Norstat udført for Telenor viser, at hver anden dansker oplever uønsket billeddeling. Helle Thorning-Schmidt og Telenor opfordrer til større ansvarlighed og en ny kultur på sociale medier.
En ny undersøgelse foretaget af Norstat for Telenor afslører, at hver anden dansker er blevet fotograferet uden samtykke, og over en tredjedel har fået delt billeder af sig selv eller deres børn uden tilladelse.
Problemet er særligt udbredt blandt unge, hvor 70% af de 15-24-årige har oplevet uønsket billeddeling. Over 60% af de unge har fået billeder delt af dem på sociale medier, som de ønskede ikke var blevet delt.
Det har fået Telenor til at søsætte oplysningskampagnen SPURGT?, der skal øge danskernes opmærksomhed om at få spurgt, før vi deler, og skabe mere digital tryghed.
’Mange føler sig utrygge’
Tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt, der skal være med til at rulle budskabet ud om behovet for ansvarlig billeddeling, roser Telenors initiativ.
"Jeg synes, det er rigtig godt, at Telenor laver denne her kampagne og sætter fokus på problemet, fordi det også er med til at starte en samfundsdebat," siger hun.
"Vi trænger til en ny samtale om at dele billeder, og jeg er ikke i tvivl om, at når Telenor lægger hele sin kraft bag, kan vi skabe en samfundsdebat. Der er rigtig mange i Danmark, som føler sig utrygge i forhold til, om de selv bliver postet eller deres børn bliver lagt op på sociale medier. Det gør mig overrasket, at tallene er så høje. Og det understreger jo bare igen, at det er en god ide at få den her samtale startet,” fortæller Helle Thorning-Schmidt.
Helle Thorning-Schmidt: Telebranchen har et særligt ansvar
Den primære deling af billeder på sociale medier foregår ved hjælp af mobiltelefoner, og spørgsmålet er, hvorvidt telebranchen har et særligt ansvar i denne sammenhæng?
"Ja, det synes jeg. Men jeg synes jo, at det dybest set er et personligt ansvar for mennesker, at de skal begynde at tage stilling," forklarer hun og deler sin egen erfaring med uønsket billeddeling:
"Jeg har også selv prøvet, at folk bare tager billeder af mig på en restaurant eller et eller andet, og det er faktisk ubehageligt."
Billedtekst: CMO hos Telenor, Christian Hoffman, er direktør for privatmarkedet og ansvarlig for SPURGT?-kampagnen. Det overordnede mål, fortæller han, er at øge danskernes digitale tryghed.
Telenor: Behov for dialog
Christian Hoffmann, direktør og ansvarlig for kampagnen hos Telenor, uddyber kampagnens mål:
"Langt de fleste deler sikkert ikke billeder i ond mening, men kommer til det, fordi de simpelthen ikke får tænkt over, at dem, de tager billeder af, ikke har lyst til at få dem delt. Så med kampagnen vil vi gerne sætte fokus på digitale vaner og få danskerne til at tænke sig lidt mere om og få en dialog med deres venner og familie om det."
Thorning-Schmidt: Vi skal tage mere ansvar
"Vi skal begynde at tænke på nogle nye måder og skabe en ny digital adfærd. Der er mange danskere, der går rundt og er lidt utrygge i forhold til, om de selv eller deres børn bliver lagt op på sociale medier uden deres samtykke. Vi skal alle tage ansvar for vores handlinger online og være mere opmærksomme på, hvordan vi deler billeder af andre."
Især unge oplever, at uønsket billeddeling er et problem. Som næststørste aktør i telebranchen vil Telenor styrke den digitale tryghed på sociale medier. Værktøjerne er dialog samt lidt mere omtanke og bevidsthed, før vi sender billeder i omløb.
Kort om undersøgelsen:
De anvendte tal er udviklet af analysevirksomheden Norstat og bygger på svar fra 1.013 respondenter. For mere information om undersøgelsen formål, metode og resultater, se vedhæftede pdf.
Related links
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.