Pressemeddelelse -
Her møder du Telenor på Folkemøde 2019
Med udgangspunkt i FN’s Verdensmål sætter Telenor på Folkemøde 2019 fokus på henholdsvis børns digitale færdigheder sammen med Politiken og senere på IT-Piratskibet på, om dataetik begrænser vores konkurrenceevne i Europa.
På globalt plan har Telenor forpligtet sig til at understøtte FN´s verdensmål for bæredygtig udvikling, ved primært at fokusere på mål #10, der handler om at mindske ulighed i verden. Det afspejles i Telenors strategi og i ønsket om at styrke de samfund i EU og Asien, hvor Telenor driver forretning.
Telenors CSR-arbejde fokuserer på at gøre digital kommunikation nemt, sikkert og mere tilgængeligt for på den måde at reducere ulighed, skabe integration og styrke udsatte grupper verden over – fx gennem udvikling af et mobilt fødselsregistreringssystem i Pakistan, der har bidraget til at flere nyfødte registreres og dermed får en identitet og adgang til uddannelse.
I Danmark har Telenor særligt fokus på at udvikle børns digitale færdigheder og deres evne til at begå sig sikkert i det digitale univers. Telenor har udviklet #digitalpænt-programmet, hvor børn får viden og redskaber til at begå sig på de digitale platforme. På Folkemødet sætter Telenor derfor fokus på digital ulighed og på digitale færdigheder blandt børn i en fælles debat med Politiken og Medierådet.
I årets anden debat, diskuterer vi behovet for klare globale etiske retningslinjer i forhold til udviklingen af kunstig intelligens, der relaterer sig til verdensmålene om teknologisk innovation og adgang til informations- og kommunikationsteknologi. Herunder om EU-regler og rammevilkår påvirker europæiske virksomheders globale konkurrencekraft.
HVAD BRUGER BØRN EGENTLIG SKÆRME TIL?
Fredag den 14. juni 2019 kl. 10.30-11.30.
Politikens lille scene, Rosengade 23 i Allinge.
Få et sjældent indblik i børnenes digitale verden med Medierådet og 6. klasse fra Åvangsskolen.
Programtekst: Børn og unge bruger timevis på computeren og telefonen hver eneste dag, men hvad laver de egentlig? Vi tager dig med på en digital rundtur, hvor du selv får lov til at prøve de mest populære apps lige nu præsenteret af 6. klasse på Åvangsskolen i Rønne, formanden i Medierådet Stine Liv Johansen og Politikens techjournalist Jonas Pröschold. Og vi taler om fordelene og ulemperne ved et ungdomsliv, hvor store dele af samværet er flyttet fra fysiske møder til det digitale — og om forældre skal forsøge og begrænse deres børns tid foran skærmen.
Arrangementet afvikles sammen med Politiken
GLOBAL KONKURRENCEKRAFT: SPÆNDER DATAETIK BEN FOR OS I EU?
Fredag den 14. juni 2019 kl. 15.00-16.00.
IT-Piratskibet, Allinge Havn, Kajplads H12.
Telenor investerer hvert år store beløb i digitale infrastrukturer, der baner vejen for nye teknologiske tigerspring i både EU og Asien. Med teknologiske kvantespring følge også nye etiske overvejelser. Telenor støtter behovet for klare etiske retningslinjer og er bl.a. medunderskriver på et nyt sæt guidelines for brug af kunstig intelligens.
I EU er der stor lyst til at regulere, hvordan vores telenetværk og data skal og må bruges, men hvordan ser det ud i USA, der ikke har et GDPR-regelsæt – eller i Kina, der innoverer massivt i nye teknologier, der gør brug af data, kunstig intelligens og overvågning. Hvor efterlader det EU – og hvilken betydning har det for europæiske virksomheders konkurrencekraft? Det debatterer vi med digital trend- og fremtidsanalytiker Christiane Vejlø, IT-professor og leder af algoritmedelen af DK’s største AI forskningsprojekt Stephen Alstrup og specialist i kinesiske digitale platforme Casper Wichmann
Se vores events her
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og Asien, og på verdensplan hjælper vi 172 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.400 medarbejdere, har 57 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.