Få vores nyheder på mail

Hver tredje dansker har en ødelagt mobil – og flertallet lever med det

Pressemeddelelse   •   Apr 17, 2020 08:00 CEST

Når mobilen får en skade, vælger de fleste af os at leve med den, indtil mobilen er helt ubrugelig. Det viser en ny Telenor-undersøgelse.

Mange danskere lever med en knust skærm, fordi de ikke vil undvære mobilen og synes, den er for dyr at få repareret. Det viser en ny undersøgelse, som Telenor sammen med Norstat har gennemført blandt 2.000 danskere.

Hver tredje har fået en skade på mobilen inden for de seneste to år. Til trods for det vælger 70 procent at leve med skaden, indtil mobilen er helt ubrugelig. Flere vælger at leve med en ødelagt mobiltelefon i stedet for at få den repareret, da skærmskift med en original skærm kan være bekosteligt og en stor udgift for den enkelte, hvis det sker flere gange, og man ikke har nogen forsikring. Skærmskift med en originalskærm kan koste mange tusinde kroner - en ny skærm på en iPhone 11 eller Samsung S10 koster fx mellem 2.500-3.000 kroner. At vælge en originalskærm er vigtig for at garantien på telefonen fortsat dækker.

Undersøgelsen viser, at over halvdelen af skaderne sker, fordi mobilen tabes på jorden, og skærmen knuses.

En af vores vigtigste personlige genstande

Mobilen er med os på arbejde, på løbeturen, på ferie, og når vi går i seng om aftenen og den gennemsnitlige dansker bruger samlet set over syv timer om dagen på mobilen, streaming og sociale medier, viser de seneste tal fra DR Medieforskning. Mobilen er dermed en af vores vigtigste og mest benyttede personlige genstande.

”Vi har hele tiden mobilen med os, og vi benytter den mange gange dagligt til nyheder, opkald, beskeder, videosamtaler, underholdning og sociale medier. Derfor overrasker det også, hvor mange der lever med en ødelagt mobil, selvom den har så stor betydning for dem i hverdagen. En ødelagt skærm giver en markant dårligere oplevelse og gør det sværere at kommunikere, læse eller se indholdet på skærmen, og ødelagte skærme hos børn og unge kan skabe mange frustrationer mellem børn og forældre, og være en stor udgift i reparationer,” siger Tor-Arne Fosser, kundedirektør for privatmarkedet i Telenor.

Kun halvdelen ser forsikring som nødvendigt

Selvom vi bruger mobilen timevis i døgnet, viser undersøgelsen, at hver anden dansker ikke er dækket, når mobilen får skader.

”Nye smartphones koster mange tusinde kroner, og vi beholder dem i længere tid. Alligevel er det kun 16% af danskerne, som har en specifik mobil- eller elektronikforsikring. Men undersøgelsen viser desværre, at der sker mange skader, og derfor bør flere begynde at tænke over, hvordan de kan sikre deres telefon,” slutter Tor-Arne Fosser.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen

  • 30 procent af de adspurgte har fået en skade på mobilen indenfor de to seneste år og i 56 procent af tilfældene, fordi mobilen blev tabt på jorden.
  • 33 procent af mænd har oplevet at få mobilen skadet inden for de sidste to år, mens tallet er 28 procent for kvinder.
  • Flertallet af skaderne findes blandt de unge i alderen 18 til 29 år. Her har hver anden fået en skade på mobilen inden for de seneste to år, mens det til sammenligning kun er hver syvende blandt ældre på over 60 år.
  • 47 procent af de adspurgte har ikke en forsikring, der dækker skader på mobilen.
  • 43 procent begrunder fravalget af forsikring med, at de er ”gode til at passe på deres mobil”, mens 37 procent svarer, at ”mobilen er for dyr at forsikre”.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 52 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.