Få vores nyheder på mail

Løbere og tilskuere vilde med de digitale muligheder under Telenor Copenhagen Marathon

Pressemeddelelse   •   Maj 24, 2017 10:37 CEST

Telenor Copenhagen Marathon har en klar målsætning om at blive verdens bedste digitale løbeoplevelse, og 2017 udgaven bød på stærke tal for den digitale trafik.

60.000 livefotos, som er vist over 2 millioner gange, 38.000 aktive app-brugere og overvældende interesse for at lægge billeder og video op på de sociale medier. Det er nogle af de digitale tal fra søndagens Telenors Copenhagen Marathon, som har en klar ambition om at være verdens bedste digitale løbsoplevelse. Løbet bød på et hav af nye digitale muligheder, som både tilskuere og løbere kunne nyde godt af - og de blev benyttet i stor i stil, viser de seneste opgørelser.

Et af de nye digitale initiativer var muligheden for at se live billeder og live videoer af løberne direkte ud på ruten, og det har været et stort hit.

"Vores digitale tiltag har været rigtig populære, og derfor fortsætter vi naturligvis ad den vej fremover. I år blev der taget intet mere end 60.000 livefotos i løbet af maratonet, og vi kan se, at der også var heftig aktivitet på vores digitale kanaler som hjemmeside, app og det interaktive rutekort, hvor der samlet var 215.000 aktive live brugere under selve løbet, mens 170.000 så med på streamingen," siger Dorte Vibjerg, direktør i Sparta.

Vigtigt at dokumentere sejren på SoMe

Så mange brugere og så voldsom trafik stiller også store krav til netværket. Telenor havde derfor toptunet deres netværk og opstillet en 22 meter høj ekstra mobilmast til at servicere alle tilskuerne og løberne i start-og mål området, så de let og nemt kunne få glæde af de mange nye features i maraton app’en som live-streaming fra ruten gennem byen og videodiplomer af løberne. Meget tyder nemlig på, at maratonet også skal udnyttes digitalt. Datatrafikken i Telenors net steg lige inden løbets start kl. 9.30, hvor mange løbere har skullet uploade de sidste stemningsbilleder, mens samme tendens gentog sig mellem kl. 12-15, hvor det kan ses i netværkstrafikken, at løberne er tilbage i start-og mål området og har haft travlt med at lægge sejrs-billeder og videoer op på de digitale kanaler.

”Vi kan tydeligt bekræfte tendensen med at løberne og tilskuerne ønsker at dokumentere løbsoplevelsen fx via en post på Facebook eller Instagram. Normalt fylder downloads, som f.eks. streaming af video, langt mere i vores netværk, men søndagens marathon var et skoleeksempel på, at danskerne også er flittige til selv at lægge indhold op på de digitale kanaler,” siger Peter Nødbak, som er netværksdirektør i Telenor Danmark.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.