Gå til indhold

Pressemeddelelse -

Mobildækning indendørs: Snart kan alle hjem få deres egen ”mobilmast”

I løbet af 2015 får Telenors kunder adgang til en ny teknologi, der gør det muligt at føre mobilsamtaler via hjemmets eller virksomhedens trådløse router/WiFi-forbindelse. Teknologien forventes at blive til stor gavn for mange af dem, der i dag oplever problemer med at føre mobilsamtaler indendørs, fordi der ikke kommer et tilstrækkeligt stærkt mobilsignal ind i bygningen.

Der går næppe en dag, uden at teleselskaberne forbedrer mobildækningen med nye master eller opgraderinger af de eksisterende. Alligevel klager kunderne indimellem over mobildækningen. Tre ud af fire klager handler om indendørsdækningen, og løsningen er ikke kun at bygge flere master, der kan sende signal udefra og ind i stuerne – det næste kvantespring i mobildækning kommer så at sige indefra.

I løbet af i år bliver Telenor nemlig klar til at åbne for såkaldt Voice over WiFi – også kendt som WiFi calling – som potentielt kan forvandle hundredetusindvis af routere i de danske hjem til små, indendørs ”mobilmaster”, der kan give indendørs taledækning mange af de steder, hvor det udefra kommende mobilsignal ikke er stærkt nok til at nå dybt ind i bygningen.

Et stort antal danskere kobler allerede i dag deres smartphones på hjemmets eller virksomhedens trådløse netværk og bruger dermed deres WiFi som trådløs dataforbindelse. Men i løbet af i år kan WiFi-forbindelsen altså få en helt ny funktion, når den trådløse router bliver i stand til også at håndtere mobilsamtaler.

”Mobildækningen har aldrig været bedre end nu, og vi udbygger vores mobilnetværk hver dag, men der er stadig steder, hvor signalet ikke er stærkt nok indendørs, og hvor det derfor kan være svært at gennemføre en mobilsamtale. Samtaler via trådløse netværk har potentialet til at løse en stor del af dette problem. Vi håber, at smartphoneproducenterne kommer med den nødvendige software til WiFi calling sidst på året, og så skal vi nok være klar med netværket,” siger Telenors netværksdirektør Kim Krogh Andersen.

Udfordringerne med svag indendørsdækning forstærkes af, at materialerne i nybyggerier er så tætte, at det er svært at få et mobilsignal ind i bygningen. En undersøgelse fra Sveriges Post och Telestyrelsen påviste for nylig, at 40 procent af mobilsignalet slipper igennem et standardvindue, mens kun 0,1 procent af mobilsignalet slipper igennem et moderne, energibesparende vindue. Tilsvarende slipper kun 1-10 procent af mobilsignalet igennem en betonvæg, ifølge Post och Telestyrelsens rapport.

Testperiode er i gang

Forud for den kommercielle lancering, som endnu ikke er datosat, vil Telenor teste den nye teknologi grundigt for bl.a. at få erfaring med den kompleksitet, der opstår, når mobilkunderne ringer via bredbåndforbindelser, der er leveret af andre end Telenor.

Samtalekvaliteten på WiFi-forbindelser forventes generelt at blive mindst lige så god som via mobilnetværket. De igangværende tests i Telenors netværkslaboratorium i Aalborg og senere i live-test hos udvalgte kunder foretages for at sikre netop dette.

For at få adgang til at føre mobilsamtaler på WiFi, skal din smartphone være Voice over WiFi-parat. Nyere smartphones kan blive klar til Voice over WiFi, når smartphoneproducenterne udsender den nødvendige softwareopgradering. Omkring en tredjedel af de smartphones, som bruges af Telenors kunder, er af nyere dato og kan dermed opgraderes til at blive Voice over WiFi-parate, så snart softwaren bliver tilgængelig.

VoLTE bygger bro

Når Voice over WiFi bliver tilgængelig, og man undervejs i et opkald på WiFi forlader WiFi-zonen, vil opkaldet automatisk blive flyttet over på mobilnetværket, så samtalen ikke bliver afbrudt. Grunden til, at dette kan lade sig gøre, hedder VoLTE, også kendt som Voice over LTE eller, mere mundret, samtaler på 4G-nettet. 4G-nettet bruges i dag kun til data, men med VoLTE vil 4G også kunne bruges til samtaler, og VoLTE er altså samtidig broen, der gør det muligt at flytte samtaler mellem mobilnetværket og den trådløse router. Telenor har testet VoLTE siden december, og snart får udvalgte kunder mulighed for at teste VoLTE, så teknologien kan blive helt klar til at blive rullet ud til alle Telenors kunder.

Telenor har de seneste to år foretaget en kæmpe opgradering af sit mobilnetværk, hvilket blandt andet har betydet 60 procent flere 3G-master over hele Danmark og flere hundrede nye 4G-sendere, der har bragt hurtigt mobilt bredbånd til både by og land samt til øer som Fanø, Bornholm, Langeland og Samsø. Alene i 2014 foretog Telenor 500 forbedringer af mobilnetværket, og i 2015 kommer yderligere 800 forbedringer til, blandt andet udstyrer Telenor yderligere 600 mobilmaster med 4G-signal.

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk. 

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692