Få vores nyheder på mail

Nu er Telenors 4G-net samtaleklar

Pressemeddelelse   •   Nov 30, 2015 09:00 CET

4G-nettet har indtil i dag udelukkende været brugt til mobilt internet, men efter grundige tekniske tests åbner Telenor - som første teleselskab i Danmark - i dag for, at 4G-nettet også kan bruges til samtaler. Aalborg kommune har hjulpet med at teste den nye teknologi, der er en vigtig byggesten på vej mod bedre indendørs mobildækning.

Samtaler på 4G-nettet kaldes i televerdenen Voice over LTE (LTE er en anden betegnelse for 4G) eller bare VoLTE. For kunderne er der flere fordele ved den nye teknologi, For kunderne er der flere fordele ved den nye teknologi, hvis begge ender af samtalen har VoLTE-parat smartphones og er i et 4G-dækningsområde:

  • Med VoLTE går der typisk kun omkring et sekund fra man trykker ”ring op”, til modtagerens telefon ringer. Uden VoLTE kan det tage 10 sekunder eller mere at etablere et opkald, når smartphonen skal bruge tid på at skifte fra 4G-nettet til 3G- eller 2G-nettet.
  • Med VoLTE kan man føre samtaler på 4G-nettet uden at være afhængig af 2G- og 3G-dækning. I takt med, at 4G-dækningen udbygges, vil der være steder, hvor der er 4G-dækning, men dårlig eller ingen 2G- og 3G-dækning, og på disse steder vil det ved hjælp af VoLTE blive muligt at føre mobilsamtaler.
  • Med VoLTE får man mobilsamtaler med HD-lyd med bedre stemmegengivelse og markant reduktion af baggrundsstøj.

Derudover er VoLTE en afgørende byggesten på vej mod en anden teknologi (såkaldt wifi calling), der har potentiale til at forbedre indendørs taledækningen på adresser, hvor det kniber i dag. Telenor forventer at åbne for wifi calling inden for få måneder. Ligesom med VoLTE er wifi calling – som gør det muligt at føre mobilsamtaler på hjemmets eller virksomhedens trådløse router – afhængig af, at telefonproducenterne kommer med den nødvendige software.

VoLTE er testet af Aalborg kommune

Aalborg kommune har over en 10-ugers periode testet den nye teknologi til 4G-samtaler.

”Vi vil gerne være på forkant med ny teknologi, så vi ved, hvad teknikken kan, inden den rulles ud til kommunens brugere,” siger Aalborg kommunes it-driftschef Preben Pedersen. I alt 10 medarbejdere fra henholdsvis IT-Centret i Danmarksgade og Ældre- og Handicapforvaltningen i Hammer Bakker har deltaget i testen, og kommunen kan berette om gode erfaringer med den nye teknologi:

”Opringninger går meget hurtigt igennem på 4G-nettet, lydkvaliteten er god, og nogle steder har vi set en forbedring af den indendørs taledækning i kommunens bygninger, fordi 4G-signalet sendes på en frekvens, der er god til at trænge ind i bygninger,” siger Preben Pedersen.

Kommunen testede på Samsung Galaxy S6-telefoner, som lige nu er de eneste telefoner, der er klar til 4G-samtaler. Kommunens testere havde i testperioden en direkte kontakt i Telenors netværksafdeling, så eventuelle tekniske fejl kunne indmeldes og rettes hurtigt.

Telenors netværksdirektør Peter Nødbak: ”Det er vigtigt for os at teste ny teknologi, så vi kan kurere eventuelle børnesygdomme, inden vi ruller teknologien ud til alle vores kunder. Med Aalborg kommunes hjælp har vi foretaget et par mindre justeringer, så vi nu er klar til at åbne for 4G-samtaler i hele Danmark,” siger han.

Her og nu er det kun en lille del af kunderne, der har VoLTE-parate smartphones (pt. er VoLTE kun tilgængelig på Samsung Galaxy S6 og S6 Edge). Telenor informerer fra i dag pr. SMS disse kunder om den nye funktionalitet. Antallet vil stige i takt med, at telefonproducenterne ruller VoLTE-software ud på telefonerne.

Telenor har etableret VoLTE i tæt samarbejde med Nokia Networks, der er leverandør af Telenors såkaldte core-netværk. Core-netværket er den del af mobilnetværket, hvor teleselskaber udvikler og udruller nye tjenester til kunderne.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.