Pressemeddelelse -
Rekordmange skoleelever tog kampen op mod dårlig digital adfærd
I 2024 har mere end 20.000 skoleelever fra hele landet deltaget i Telenors årlige undervisningsforløb #digitalpænt, der har til formål at bekæmpe dårlige digitale oplevelser. Nu er vinderne af den tilhørende konkurrence blevet fundet. Eleverne har i konkurrencen skabt videoer, der sætter spot på, hvordan sociale og digitale medier påvirker deres dagligdag.
Fem skoleklasser fra forskellige egne af landet fik for nylig en stor overraskelse: De blev kåret som vindere af Telenors #digitalpænt-skolekonkurrence i deres region. Konkurrencen er en del af et landsdækkende initiativ, hvor mere end 20.000 elever fra 4.-6. klasse har arbejdet med Telenors undervisningsforløb om digital dannelse. Formålet er at ruste børn til at navigere sikkert og respektfuldt i den digitale verden.
Undervisningsforløbet giver eleverne mulighed for at reflektere over deres egen adfærd på digitale medier og afsluttes med en landsdækkende skolekonkurrence. Her kan eleverne præsentere deres læring gennem en kort film. En jury, der blandt andet tæller repræsentanter fra Julemærkefonden, Center for Digital Pædagogik, Politiken og Telenor, kårer den bedste film i hver region. Vinderne får ikke blot æren, men også en præmie på 10.000 kroner, der kan bruges til en fælles klasseoplevelse.
“Børns brug af mobiler og skærme fortsætter med at være et varmt emne i 2024 – og det med god grund. Når børn og unge færdes digitalt, oplever alt for mange stadig udfordringer som ensomhed, eksponering for skadeligt indhold, mobning og tab af kontrol. Derfor er behovet for digital dannelse større end nogensinde. Med initiativet #digitalpænt hjælper vi børn og unge med at sætte ord på deres oplevelser online og støtter lærere i at bruge klasserummet som en platform for fælles digital dannelse,” siger Cecilie Bruun Iversen, Director for Communications, ESG & Public Affairs i Telenor.
Siden 2016 har Telenor tilbudt undervisningsmateriale til 4.-6. klasser under overskriften #digitaltpænt. I år har Telenor udviklet helt nyt undervisningsmateriale i samarbejde med læringsbureauet Forstå med det formål at hjælpe børn med at navigere sikkert i den digitale verden. Feedback fra elever og lærere er med til at sikre, at temaerne i undervisningsmaterialet er aktuelle og relevante for børnenes hverdag.
Undervisningsmaterialet fra årets #digitalpænt er stadig tilgængeligt på Telenors hjemmeside, selvom konkurrencen er afsluttet: https://www.telenor.dk/om-telenor/vores-ansvar/digitalpant/for-larere/
Vinderne af #digitalpænt 2024
Filmene kan ses her: https://www.telenor.dk/om-telenor/vores-ansvar/digitalpant/for-elever/
Region Nordjylland: Strandby Skole i Strandby
Filmen er vellykket og rummer flere relevante temaer, herunder vigtige budskaber om ikke at dømme uden at kende hele sammenhængen, vigtigheden af at undersøge fakta før konflikter opstår, samt de udfordringer, der følger med udelukkelse og kontakt fra fremmede online. Med flotte locations, godt klippearbejde, humoristiske virkemidler og stærkt skuespil formidles fortællingen på en tankevækkende måde.
Region Midtjylland: Videbæk Kristne Friskole i Videbæk
Klassen vinder i en stærk kategori, fordi deres film fungerer eminent som kampagnefilm. Den leverer troværdige råd i en flot opsætning med dybdesløringer og autentiske stemmer. Det, der i særdeleshed løfter filmen, er de stærke dramatiseringer og det imponerende faktum, at klassen selv har komponeret klavermusikken til filmen – det er virkelig blæret.
Region Syddanmark: Langeskov Skole, afd. Bakken i Langeskov
En rigtig god og vellykket film, der sætter fokus på online scams og deling af privat information. Den bruger effektive filmiske greb som krydsklipning og varierede locations, der skaber spænding og fremdrift. Skuespillet er imponerende, og hovedpersonens frygt visualiseres flot. Filmen formidler en klar og vigtig besked om at gå til voksne, hvis man kontaktes af fremmede.
Region Sjælland: Strandskolen i Karlslunde
Klassen har lavet en stærk produktion med flotte TikTok-intercuts, kreative detaljer og en voice-over, der giver indsigt i hovedpersonens tanker. Filmen undgår en forudsigelig slutning og lader seeren selv vurdere, hvad der sker videre. En relevant og tankevækkende film med godt skuespil og et vigtigt tema.
Region Hovedstaden: Sankt Knud Lavard Skole i Kgs. Lyngby
Videoen sætter fokus på kropsidealer og sociale mediers indflydelse, et aktuelt og relevant tema. Klassen har skabt en tankevækkende film med godt skuespil, kreative virkemidler og et humoristisk twist. Med fokus på tendenser som skincare og skønhedsidealer viser filmen behovet for anerkendelse og skiller sig ud som en velfortjent vinder i Region Hovedstaden.
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.