Pressemeddelelse -
Smartphones lever livet farligt i børnefamilier
Har dit barn haft et uheld med en smartphone eller tablet? Så er du ikke alene! En undersøgelse viser, at 34 % af alle danske familier har oplevet at et barn gjorde skade på en smartphone eller tablet i løbet af 12 måneder.
Smartphones og tablets er en essentiel del af børns leg og sociale samvær; de er med over alt og bliver brugt mange gange i løbet af en dag. Dermed stiger risikoen også for at der sker et uheld, og ofte skal telefonen bare rutsje ud over bordkanten på en uheldig måde, før skaden er sket.
En undersøgelse foretaget af Telenors forsikringspartner SquareTrade viser, at hver tredje danske børnefamilie har oplevet, at et barn i alderen 1-17 år har gjort skade på en smartphone eller tablet i løbet af 12 måneder, fx ved at skærmen gik i stykker eller telefonen fik en vandskade. Skaderne er på 12 måneder sket på 220.000 smartphones og 80.000 tablets. Børns uheld sker oftest derhjemme, og er typisk forårsaget af, at barnet taber eller spilder noget på eksempelvis sin smartphone. De typiske steder og måder en smartphone eller tablet bliver beskadiget på kan du se i skemaerne nederst.
Du kan forsikre dig mod dine børns smartphone-ulykker
Undersøgelsen viser også, at danske forældre i løbet af fem år har brugt 750 mio. kr. på at reparere og erstatte smartphones, tablets og bærbare computere, der er blevet ødelagt af deres børn.
”Når forældre møder op i vores butikker med deres børns ødelagte smartphones hører vi alle typer af historier om, hvordan børnene er kommet til at ødelægge dem – de bliver tabt i vandpytter, de taber sten på dem eller de taber den måske ud af lommen, mens de leger. Børn skal have lov at lege, og derfor har vi også en forsikring, som tager udgangspunkt i børnenes behov, og så de kan få en erstatningstelefon uden at deres forældre behøver at tage pengepungen op af lommen” siger Telenors kommercielle direktør Lars Thomsen.
Ups! Se hvordan disse børn mener, at man bedst passer på sin telefon eller tablet.
Typiske uheld | ||
Smartphone | Tablet | |
Den blev tabt | 62 % | 48 % |
Mad eller væske blev spildt på den | 13 % | 16 % |
Der blev tabt noget på den | 4 % | 9 % |
Den blev skubbet ned fra et bord | 5 % | 10 % |
Andet | 16 % | 17 % |
|
Om undersøgelsen Undersøgelsen er foretaget af de internationale analysevirksomheder Qualtrics og Honest Data for SquareTrade i oktober 2015. 440 danskere blev interviewet til undersøgelsen. Spørgsmålet om hvordan og hvor uheldene typisk sker, er dog baseret på en større rundspørge fra en række europæiske lande herunder også Danmark.
Related links
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.