Gå til indhold
SMS'en har 30 års jubilæum og lever stadig i bedste velgående
SMS'en har 30 års jubilæum og lever stadig i bedste velgående

Pressemeddelelse -

SMS’en fylder 30 år: Verdens første besked var en julehilsen

En decemberdag i 1992 blev verdenshistoriens første SMS sendt som en julehilsen. Selvom der siden dengang er sket en rivende teknologisk udvikling, sender danskerne fortsat mange beskeder gennem Telenors netværk, som i år også kan fejre sit 30 års-jubilæum i Danmark.

I morgen er det tre årtier siden, at SMS-teknologien, der er en forkortelse for ’short message service’, blev født. Den 3. december 1992 sendte en 22-årig britisk ingeniør den første SMS-besked nogensinde fra en computer til en kollegas telefon med julehilsenen ’Merry Christmas’.

I de følgende år op gennem 90’erne og 00’erne voksede teknologien i popularitet i takt med at flere fik en mobiltelefon. I Danmark toppede brugen af SMS’er i 2010, hvor danskerne ifølge tal fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sendte mere end 13 milliarder beskeder i løbet af året. Selvom forbruget i dag er faldet til omkring en tredjedel grundet konkurrencen fra sociale medier, apps og andre beskedtjenester, lever SMS’en stadig i bedste velgående.

”Kunderne i Telenor sender stadig mange beskeder gennem vores netværk i Danmark. Selvom SMS'en på nogle områder er en forældet teknologi, som er blevet overhalet af andre løsninger, så har den alligevel vist sig at være en langtidsholdbar kommunikationsform, som mange – især virksomheder - stadig benytter sig af i dag. Nogle gange er det bare den simple og almene løsning, der fungerer bedst,” siger Christian Hoffmann, direktør for privatforretningen i Telenor Danmark.

Det seneste årti har Telenor og de øvrige mobilselskaber primært fokuseret på at imødekomme den stigende efterspørgsel efter datatrafik. Det er sket gennem en løbende investering og opgradering af mobilnettet med bl.a. 5G, som en stor del af danskerne allerede har adgang til. Derfor kommer en større del af SMS-trafikken i dag fra virksomheder og organisationer, for hvem beskedfunktionen er blevet et kritisk kommunikationsværktøj til at nå ud til kunder, borgere og patienter.

Telenor med fra begyndelsen
SMS’ens jubilæumsår falder sammen med Telenors eget 30-års jubilæum i Danmark i år. Den 1. juli 1992 begyndte Telenor, der dengang hed Sonofon, at sælge mobilabonnementer og kunne for første gang tilbyde danskerne et alternativ til statens teleselskab.

Telenor var også med, da arbejdet med at udvikle SMS’en begyndte helt tilbage i 1987. Det foregik i den globale teleorganisation GSMA, hvor Telenors norske moderselskab spillede en rolle i at specificere og udvikle den SMS-løsning, vi har i dag.

”I Telenor er vi stolte af, at vi har været med helt fra starten, og at vi i dag stadig er med til at forbinde danskerne til dét, som betyder mest for dem. Dengang havde man sikkert ikke i sin vildeste fantasi kunnet forestille sig, hvor vild udviklingen i branchen ville blive, og hvor stor en betydning mobil- og SMS-teknologien ville få for danskerne. Om 30 år er der sikkert nogen, der igen sidder og trækker på smilebåndet over det, vi leverer i dag,” slutter Christian Hoffmann.

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692