Gå til indhold

Pressemeddelelse -

Telenor CPH Marathon - Verdens mest digitale maraton skydes i gang

På søndag den 13. maj skydes Telenor CPH Marathon i gang, et ægte cityløb, hvor cirka 10.000 energiske løbere gennemfører 42,195 km igennem hovedstadens smukke gader. Løbsarrangøren Sparta og hovedsponsor Telenor garanterer en digital løbs- og heppeoplevelse i verdensklasse.

Sidste års maraton var en sand succes, hvor Telenor og Sparta oplevede en overvældende interesse for at uploade billeder og videoer på de sociale medier. Der var 38.000 aktive app-brugere under selve løbet, hvilket svarer til fire app-brugere for hver løber. Der blev taget 60.000 fotos i de fire nye live zoner på ruten, som uploadede fotos og video af løberne i real-time. Fotos, som fik over 2 millioner visninger.

De nye digitale tiltag er særdeles populære, hvilket stiller høje krav til mobildækningen, der skal understøtte alle de digitale muligheder. Målsætningen er at fastholde positionen som verdens bedste digitale maratonoplevelse, hvilket kræver et stærkt digitalt setup.

Når tusindvis af løbere og tilskuere mødes om Telenor CPH Marathon, så skaber det en fantastisk stemning - men også en enorm trafik på mobilnetværket. For at understøtte de digitale muligheder, så rejser Telenor en 22 meter høj mobilmast ved start- og målområdet på Islands Brygge. Mobilmasten skal holde hånden under netværkstrafikken, så up- og downloads kan flyde lige så frit, som jubelråb fra tilskuerne.

"Den gode danske mobildækning spiller en væsentlig rolle for, hvilke digitale muligheder Telenor CPH Marathon kan tilbyde de mange løbere og deres pårørende - der selvfølgelig gerne vil kunne følge de enkelte løbere på ruten og uploade et billede af medaljen om halsen. Selve energien i benene kan vi ikke opgradere, men ved at styrke kapaciteten i mobilnetværket, kan vi understøtte kundernes samlede løbeoplevelse digitalt," siger netværk- og udviklingsdirektør Peter Ditlev Nødbak.

Det høje digitale niveau sikres desuden af Telenor CPH Marathon appen, som giver en ekstra dimension til løbet for både løberne og tilskuerne. Med appen kan man tracke sine favoritløbere, se dem live i de fire live-zoner på ruten eller se live-streaming af løbet. Til maratonløbet vil der være opsat skærme i start/mål og ved Telenors power zone, der viser livestreaming af løbet, så tilskuerne kan se, hvordan løberne har det på ruten og følge de hurtige eliteløbere.

Det digitale maraton tiltrækker international opmærksomhed

Der bliver kigget med stor interesse mod København fra flere internationale løbsarrangører, der anser Telenor CPH Marathon for at være længst fremme i den digitale udvikling sammenlignet med andre maratonløb.

"Vores digitale tiltag har vakt stor interesse hos en række internationale løbsarrangører, der anser Telenor CPH Marathon som frontrunners inden for den digitale maratonoplevelse. Det bekræfter os i, at vi er i gang med at udvikle de helt rigtige digitale løsninger" siger direktør i Sparta, Dorte Vibjerg.

Kendskabet til Telenor CPH Marathon rækker langt udover den danske grænse, og den verdensomspændende interesse kommer i den grad til udtryk i løbernes mange forskellige nationaliteter - ca. 35 pct. af alle løberne er internationale. Hos Sparta og Telenor håber man, at også de mange internationale deltagere vil gøre brug af de digitale muligheder og dele oplevelsen med venner og familie rundt omkring i verden.

Læs mere om Telenors powerzone og Telenor CPH Marathon her

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk. 

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692