Få vores nyheder på mail

Telenor gør din bil smart

Pressemeddelelse   •   Jan 31, 2017 07:17 CET

Besked om dækskifte, ledige parkerings pladser og konstant tracking af din bils helbredstilstand. Det er bare nogle af fordelene for bilejere, som benytter sig af Telenors nye IoT app Telenor Connect, der lanceres i dag. App’en er stadig i pilot-fasen og bliver præsenteret på det første Nordic Car Connect Forum i Oslo. Forummet samler en række førende partnere fra start-ups til store virksomheder, som alle arbejder med at gøre biler smartere.

Den nye IoT-pilot app bliver i dag præsenteret under det første «Nordic Car Connect Forum» på entrepenør-væksthuset StartupLab i Oslo, hvor Telenor koncernen har hovedsæde. Det nystiftede forum samler repræsentanter på tværs af sektorer, virksomheder og landegrænser og har til formål at blive den førende arena i hele Norden for alle selskaber med en aktie i innovation og ”intelligente” eller såkaldt ”smarte” biler. Som ejer af en ”intelligent” bil får du ikke bare kontinuerlige status over hvordan din bil egentlig har det, du får også adgang til et komplet økosystem med bil-relaterede og skræddersyede tjenester i app’en Telenor Connect. App’en er i øjeblikket ved at blive blive testet i Danmark, Norge og Sverige, men ambitionen er på sig at kunne tilbyde den til alle Telenors kunder.

”IoT er i stigende grad blevet en naturlig del af hverdagen og i Telenor ønsker vi naturligvis også at kunne tilbyde vores kunder smarte og relevante tjenester, som gør det daglige, digitale liv mere simpelt. Ifølge flere prognoser vil vi inden 2020 have mere end 250 millioner ”intelligente” biler på vejene, så IoT har et enormt potentiale indenfor dette område. Vi har en klar ambition om at spille en central rolle i udviklingen af IoT til biler ved at have en digital platform på plads, hvor vi kan udvikle og teste produktet sammen med brugere og eksterne partnere”, siger Lars Thomsen, som er marketingsdirektør i Telenor Danmark.

Få overblik over parkering og bestil en kop kaffe på tanken

Telenor har indgået samarbejde med en række førende nordiske virksomheder for at kunne tilbyde brugerne af Telenor Connect de bedste og mest relevante tjenester – f.eks. Circle K Europe, EasyPark og If P&C Insurance.

App'en giver adgang til 4G WiFi hotspot i bilen, og som bilejer kan du frit vælge hvilke tjenester, som du ønsker at bruge – du vælger selv om app’en skal hjælpe dig med at finde den bedst egnede parkeringsplads eller forudbestille en kop kaffe på tanken, og dermed vælger du også selv hvem du ønsker at dele brugerdata med.

Telenor er medlem af European Automotive-Telecom Alliance og har indgående kompetencer og erfaring indenfor IoT, primært gennem det globale selskab Telenor Connexion. Sammen med kunder som f.eks. bilproducenterne Volvo og Nissan, har Telenor Connexion designet smarte og innovative IoT-løsninger, som bruges over hele verden. App’en Telenor Connect er det nyeste tiltag i Telenors arbejde for at skabe smartere biler, som er blevet udviklet af Telenor og partneren Swedspot, som er et spin-off fra den svenske bilproducent Saab Automobile, der udvikler opkoblingsløsninger for biler.

Læs mere og følg Nordic Car Connect Forum på:

Twitter: @NCCForum

Web:www.nordiccarconnect.com

Citater fra Nordic Car Connect Forums grundlæggere:

Jacob Schram, Group President Europe, Circle K:

- Vores branche vil ændre sig mere de næste ti år, end vi har set det i det sidste århundrede. For at gøre livet enklere for kunderne i en verden med konstant udvikling, må vi dele ud af vores kompetencer og udvikle os i relevante partnerskaber.

Johan Birgersson, CEO EasyPark Group:

- Det er vældig spændende at være en del af årets Nordic Car Connect Forum sammen med Telenor. I øjeblikket er der rigtig mange muligheder for bilejere og EasyPark er stolt over at samarbejde med vores stærke partnere for at forbedre den urbane biloplevelse med smarte nye tjenester. Samtidig er vi banebrydende indenfor digitale parkeringsløsninger og markedsførende, når det kommer til innovation i økosystemet indenfor ”smarte” biler i Norden.

Morten Byholt, If's nordiske produktschef:

- Ifs ambition er at være helt i front med den teknologiske udvikling. Vores mål er at teknologien skal bruges til mere kundevenlige løsninger og gøre hverdagen enklere og mere forudsigelig hos vores tre millioner bilforsikrings-kunder i Norden. Telenor bringer mange aktører sammen, og det er noget, som vi tror på er nødvendigt for at finde de gode løsninger. Vi ser derfor frem til samarbejdet, og er stolte over at være en del af det.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.