Få vores nyheder på mail

Telenor gør netværket grønt med kunstig intelligens

Pressemeddelelse   •   Jun 09, 2020 08:00 CEST

Telenor bruger kunstig intelligens og machine learning til at reducere CO2-udledningen og skabe et grønnere mobilnetværk. De to teknologier bruges aktivt til at forudsige og regulere kapaciteten på mobiloperatørens master ude i landet, så både strømforbruget og CO2-udledningen holdes nede.

I Telenor Danmark er der fokus på den grønne omstilling, og med et nyt AI-projekt reduceres CO2-udledningen yderligere med 470 tons i netværket årligt, da selskabet ved brug af kunstig intelligens og machine learning kan kortlægge og forudsige kundernes forbrug i løbet af dagen. Helt konkret påføres mobilmasterne i netværket ”intelligens”, for derved at kunne analysere data fra masten, som viser, hvor meget masten bliver brugt, og hvilke tidspunkter kunderne gør brug af mastens signal. Dataanalyserne bruges endeligt til at beregne, hvornår Telenor kan skrue ned for kapaciteten og derved reducere strømforbruget og CO2-udledningen.

Telenor har kørt flere succesfulde test, som har vist at strømforbruget kan reduceres med 2,2 Giga Watt Time eller 470 tons CO2 årligt, hvilket svarer til 500 husstandes samlede strømforbrug.

”De mest oplagte eksempler, hvor vi kan skrue op og ned, er industriområder, da masterne ikke bliver brugt om aftenen, og områder med beboelse, hvor vi kan skrue ned for kapaciteten om formiddagen og natten. Der er mange grønne muligheder med kunstig intelligens, og dette er et godt eksempel på, hvordan dataanalyse kan reducere strømforbruget og mindske vores CO2-aftryk, uden af det påvirker kvaliteten af netværket,” udtaler netværksekspert i Telenor, Jesper Mølbak.

Udnyttelse af naturlig køling
Dette projekt er langt fra det eneste initiativ, hvor Telenor arbejder målrettet på at reducere netværkets strømforbrug og CO2-aftryk. Telenor har ligeledes udviklet sit eget nedkølingssystem til nedkøling af forskellige elementer ude på selskabets mobilmaster, hvor airconsystemer er blevet udskiftet, så nedkølingen i stedet foregår naturligt ved hjælp af luftens køling.

Globale initiativer og ambitioner
Telenor-koncernen arbejder på globalt plan med at reducere selskabets samlede miljø- og klimapåvirkning og levere løsninger til kunder i Norden og Asien, der medvirker til at reducere kundernes energiforbrug og CO2 aftryk. Telenors klimamål mod 2030 er baseret på sektorspecifikke CO2-udledningsmål, der skal understøtte Paris-aftalens mål om, at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grad.

Læs mere om Telenor-koncernens initiativer og ambitioner her  https://www.telenor.com/sustainability/responsible-business/environment-and-climate/

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 52 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.