Gå til indhold
Telenor har åbnet op for WiFi-opkald og VoLTE

Pressemeddelelse -

Telenor har åbnet op for WiFi-opkald og VoLTE

Telenor har som det første teleskab i Danmark åbnet op for både VoLTE og WiFi-opkald til iPhone og Samsung-telefoner. Det betyder, at Telenor-kunder med nyere iPhones og udvalgte Samsung-modeller nu har mulighed for at tale over tilgængelige 4G- og WiFi-forbindelser.

Siden sommeren har Telenor testet både WiFi-opkald (VoWiFi) og VoLTE, det vil sige tale over 4G, i deres netværk, og Telenor ruller nu begge teknologier ud til deres kunder uden ekstra omkostninger. Telenor bliver dermed det første teleselskab i Danmark, der tilbyder sine kunder både at kunne tale over sin WiFi forbindelse og på 4G netværket. Telenors kunder kan med fordel benytte sig af de nye teknologier, der giver en markant hurtigere opkaldstid og en langt bedre indendørs mobildækning de steder, hvor mobilsignalet ellers kan have vanskeligt ved at nå frem.

Bedre mobil indendørsdækning

”Vi er rigtig glade for nu at kunne tilbyde WiFi-opkald til vores kunder. Det er jo en kæmpe fordel for de af vores kunder, der har problemer med den mobile indendørsdækning. Altså dem, der måske ikke har mobil forbindelse alle steder i huset eller dem, der bor langt fra en mobilmast. I stedet for at mobilsignalet mister styrke i kampen for at trænge gennem termoruder eller betonmure, så udnytter vi med WiFi-opkald det gode signal, der allerede er indenfor hjemmets fire vægge,” siger netværksdirektør Peter Ditlev Nødbak.

Ved at aktivere WiFi-opkald vælger mobiltelefonen automatisk en tilgængelig WiFi-forbindelse, hvis signalet er bedre end det tilgængelige mobilsignal. Så går du fx ned i kælderen, hvor mobilsignalet har svært ved at følge med, så hopper telefonen automatisk over på dit trådløse internet så du kan fortsætte samtalen.

Højere kvalitet og kortere opkaldstid

Der, hvor kunderne for alvor vil kunne mærke, at deres mobiltelefon er hoppet over på en 4G-forbindelse eller WiFi-opkald er, hvis to kunder der begge er på enten en 4G-forbindelse eller WiFi-opkald ringer til hinanden. Her kan kunderne forvente en markant højere kvalitet, når de taler sammen, mens opkaldstiden vil blive reduceret helt ned til 1-2 sek. fra at være mellem 6-10 sek.

Kombinationen af VoLTE og WiFi-opkald

Netop ved at udbyde begge teknologier sætter Telenor sig for alvor i førersædet. Ved at kombinere WiFi-opkald og VoLTE, kan kunderne nemlig tage deres WiFi-opkald med sig, når de f.eks. går ud af hoveddøren og forlader deres WiFi forbindelses rækkevidde, hvis der er 4G dækning i nærheden. De kan derfor uændret fortsætte deres mobilsamtale, uanset om de er på WiFi-opkald eller almindeligt mobilnetværk.

”For os har det været vigtigt, at udvikle begge teknologier sideløbende for at vores kunder kan få det fulde udbytte ud af begge teknologier og sikre dem en langt bedre netværksoplevelse. Her spiller handover delen mellem VoLTE og VoWiFi en væsentlig rolle, ellers ville vores kunder jo ikke kunne tage deres opkald med sig, når de forlader deres WiFi-forbindelses rækkevidde,” siger netværksdirektør Peter Ditlev Nødbak

De to teknologier er begge en såkaldt IP-telefoni og understøtter derfor hinanden, så det er muligt at gå fra WiFi-opkald til VoLTE og omvendt.

Praktisk om funktionaliteten:

  • Modeller, der understøtter WiFi-opkald og VoLTEPå nuværende tidspunkt er det muligt for Telenor-kunder med følgende opdaterede iPhone og Samsung modeller at benytte sig af WiFi opkald og VoLTE: IPhone 6 og 6 Plus, 6S og 6S Plus, SE, 7 og 7 Plus, samt Samsung Galaxy GS5, GS6, GS6 Edge, GS7, GS7 Edge.I takt med at teknologien og dertilhørende software bliver udviklet vil flere modeller løbende understøtte muligheden for at foretage WiFi-opkald.
  • VoLTE og VoWiFi aktiveres:IPhone brugere: VoLTE: Indstillinger -> Mobil -> Indstillinger til data -> Tale og dataVoWiFi: Indstillinger -> Telefon -> Wi-Fi-opkaldSamsung brugere: VoLTE: Tale over 4G er automatisk aktiveret WiFi-VoWiFi: Indstillinger -> WiFi- opkald -> TilTelenor anbefaler generelt, at der vælges ”mobilt netværk foretrækkes”, men ønsker man at teste VoWiFi kan man i stedet vælge ”WiFi er foretrukket”
  • Takseres som alm. minutprisI Telenor har man valgt at lade WiFi-opkald indgå på samme vilkår som almindelig tale, det betyder for de kunder, der benytter sig at WiFi-opkald, at de vil blive takseret på præcis samme måde, som hvis de benyttede sig af samtale over mobilnetværket. Læs mere om WiFi-opkald https://www.telenor.dk/shop/landingpage/mobil/wifi-opkald/

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk. 

Kontakt

Telenors pressetelefon

Telenors pressetelefon

Pressekontakt 25 600 800

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S

Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692