Gå til indhold
Telenor har slukket for 3G-nettet i hele Danmark

Pressemeddelelse -

Telenor har slukket for 3G-nettet i hele Danmark

I denne uge har Telenor afsluttet lukningen af selskabets landsdækkende 3G-netværk. Nedlukningen er en del af en større plan, der skal give mere plads til trafik på 4G og 5G og således geare Telenors netværk til at imødekomme danskernes stigende dataforbrug og øge hastigheden, kapaciteten og stabiliteten i netværket.

Teknologien, der introducerede danskerne for video-opkald og nyhedsudsendelser på mobilen, er nu blevet lagt i graven hos Telenor. Her har man nemlig nået en vigtig milepæl i arbejdet med opgradering og modernisering af sit mobilnetværk, der er Danmarks største med 4200 mastepositioner fordelt ud over hele landet. I begyndelsen af ugen kunne Telenor slukke for det sidste 3G-udstyr i sit netværk.

”Nedlukningen af 3G-nettet er en stor milepæl, og det er med et vist vemod, at vi nu siger farvel til et netværk og en teknologi, der i den grad ændrede danskernes mobilvaner og introducerede en ny verden af digitale muligheder. Men vi glæder os over, at vi nu kan tilbyde kunderne endnu bedre oplevelser med mobilnetværket med øget hastighed og kapacitet gearet til fremtidens databehov. At det så samtidig bliver mere energieffektivt, er kun en bonus,” siger Lars Thomsen, administrerende direktør i Telenor Danmark, og fortsætter:

”I de seneste år har vi investeret massivt i moderniseringen af vores mobilnetværk til glæde og gavn for kunderne. Nu er vi kommet dertil, hvor 3G må overlade pladsen på vores digitale motorvej til 4G og 5G, så vi kan udnytte netværkets fulde potentiale bedst muligt. Vi er i fuld gang med at udrulle 5G og har allerede opgraderet 2500 af vores master med 5G. Vi forventer at være i mål i alle afkroge af vores netværk i starten af 2024.”

Med 5G vil Telenor med tiden kunne levere hastigheder, der er op til 10 gange hurtigere, end vi kender dem i dag samt sikre en bedre opkaldskvalitet. Derudover tilbyder selskabet også internet via 5G og en trådløs router som alternativ til kablede internetløsninger.

iPhone 4 kan fortsat ringe og sms’e

Telenors udfasning af 3G begyndte for flere år siden og har medført mange timers arbejde med kundekommunikation, teknisk implementering og koordinering med leverandører og samarbejdspartnere. Ifølge Lars Thomsen er nedlukningen sket uden problemer og med fuldt fokus på den gode kundeoplevelse.

”Efter et vellykket pilotprojekt på Bornholm ved udgangen af 2022, påbegyndte vi den landsdækkende nedlukning i starten af marts. Det har selvfølgelig været en længere rejse, der startede helt tilbage i 2020, og vi har løbende været i dialog med kunderne om, hvordan vi kunne hjælpe dem bedst muligt i overgangen. Takket være en stor indsats fra medarbejderne, er vi kommet godt og sikkert i mål – uden at gå på kompromis med kundeoplevelsen. Det synes jeg godt, at vi kan være stolte af,” siger han.

Efter nedlukningen af 3G-netværket vil kunderne fortsat kunne bruge deres 3G-mobiltelefon til at ringe og sms’e, men muligheden for at bruge data vil være meget begrænset, og forbindelsestiderne vil blive længere. Blandt de mest kendte 3G-telefoner kan nævnes iPhone 4 og 4S. Se en mere detaljeret liste her.

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692