Få vores nyheder på mail

Telenor øger igen indtjeningen

Pressemeddelelse   •   Apr 30, 2019 07:02 CEST

I dag offentliggør Telenor-koncernen sit resultat for første kvartal i 2019. Resultatet opgives efter regnskabsstandard IFRS15.

Telenor fortsætter med at styrke indtjeningen (EBITDA) og opnår i årets første kvartal en indtjening på 200 mio. kr. Dét er en stigning på 23 mio. kr. (13%) i forhold til samme kvartal sidste år, ligesom indtjeningen også går frem med 7 mio. kr. i forhold til fjerde kvartal i 2018.

Telenor opnår dermed en indtjeningsgrad på 21,6% svarende til en stigning på 3 procentpoint sammenlignet med første kvartal i 2018.

”Det er tilfredsstillende, at vi fortsat øger indtjeningen, så vi kan fortsætte med at bygge og udvikle vores virksomhed. Med indtjeningsstigninger på næsten 200 mio. kr. om året de sidste to år, har vi vist, at vi er i stand til at levere en solid performance i et meget kompetitivt marked, og at det bærer frugt konstant at fokusere på, hvordan vi kan forbedre og forenkle vores forretning,” siger Jesper Hansen, administrerende direktør Telenor Danmark.

Stor succes med automatisering og øget selvbetjening
Indtjeningen stiger blandt andet som følge af Telenor Danmarks fokus på at automatisere interne processer og udvikle digitale selvbetjeningstjenester til kunderne.

”Vi har været rigtig gode til at trimme og effektivisere vores forretning og formår til stadighed at reducere vores driftsomkostninger gennem øget automatisering og digitale selvbetjeningsmuligheder. Senest har vi lanceret et helt nyt butikskoncept – Telenor Hybrid – med øget selvbetjening, hvor vi tager det bedste fra online salg og kombinerer det med fordelene ved at handle i vores butikker,” udtaler Jesper Hansen.

Skruer op for synligheden i markedet
Telenor går 28.000 kunder tilbage i første kvartal på grund af mindre synlighed i markedet – heraf er en del dog forsat kalkuleret tab af Statskunder, samt udløb af mobilt bredbånd-kampagnekunder.

”Vi har haft snuden så solidt plantet i sporet på at skabe bedre kundeoplevelser, at vi nok ikke i tilstrækkelig grad har prioriteret at være synlige i markedet og have fokus på at hente nye kunder hjem. Det går ikke i det meget kompetitive danske marked, hvor kundebasen ikke kun afhænger af evnen til at fastholde kunderne, men i særdeleshed af evnen til konstant at tiltrække nye kunder. Vi har derfor skærpet vores fokus internt på at vinde i markedet hver dag, samtidig med at vi har skruet lidt op for synligheden,” siger Jesper Hansen.

Adgang til Eniigs fibernet giver nye vækstmuligheder
En spritny aftale med OpenNet om adgang til fiberbredbånd i Eniigs forsyningsområde åbner samtidig op for helt nye vækstmuligheder for Telenors bredbåndsforretning. Telenor har gode erfaringer med at sælge højhastighedsinternet og formår – trods en samlet tilbagegang på bredbånd – at øge salget af højhastighedsinternet med 2.000 styk i årets første kvartal.

”Aftalen med OpenNet gør det nu muligt for os at sælge lynhurtigt internet til over 300.000 midt- og nordjyder og imødekomme vores kunders store efterspørgsel efter højhastighedsinternet. Dét er et vigtigt skridt i den rigtige retning og muliggør, at vi fremadrettet kan vækste vores bredbåndsforretning og tilbyde et langt mere konkurrencedygtigt produkt,” udtaler Jesper Hansen.

De finansielle tal fremgår af koncernens Q4-rapport, som kan ses på www.telenor.com/investors. Oplysninger om Telenor Danmark fremgår af side 7 i Telenor-koncernens rapport.