Gå til indhold
Vingegaard-sejr og Friends-dødsfald: Sådan påvirkede årets begivenheder dataforbruget i 2023

Pressemeddelelse -

Vingegaard-sejr og Friends-dødsfald: Sådan påvirkede årets begivenheder dataforbruget i 2023

Vi taler mindre i telefon og sender færre sms’er, til gengæld slår dataforbruget igen rekord. Vi bruger allermest data om søndagen kl. 21.45 og når store begivenheder samler os – glade såsom triste. Det viser en opgørelse fra Telenor, der har analyseret kundernes brug af mobilnetværket i 2023.

2023 satte igen rekord, når det gælder danskernes brug af mobildata. Det viser en helt ny opgørelse fra teleselskabet Telenor. På trods af et allerede bemærkelsesværdigt højt dataforbrug i 2022, fortsatte stigningen i 2023. Mere end 210.000.000 GB er det blevet til og dermed en stigning på 17 % i forhold til året før. Den samlede mængde data brugt i 2023 ville dermed kunne understøtte nonstop Teams-møder i mere end 12.000 år.

3. december, 29. oktober og 19. november blev dagene med højst dataforbrug, og de har én ting tilfælles: De er alle sammen søndage. Telenors kunder bruger generelt mest data søndag kl. 21.45, hvilket peger på, at streaming er den helt store drivkraft bag det høje forbrug. Den 29. oktober overgik vi desuden til vintertid og havde dermed en ekstra time til rådighed, ligesom nyheden om Friends-stjernen Matthew Perrys død ramte nyhedsfladen, hvilket kan have sat gang i ekstra streaming af den ikoniske serie.

5G-internet på fremmarch

For at kunne imødekomme danskernes stigende dataforbrug er Telenor inden længe i mål med en omfattende opgradering og modernisering af sit mobilnetværk, der er Danmarks største med 4.200 mastepositioner fordelt ud over hele landet.

”Dataforbruget får altid et ekstra nøk opad søndag aften, for det er i høj grad streaming, der driver datatrafikken i mobilnetværket. Den tendens bliver kun forstærket af, at stadig flere går over til at få internet leveret til deres hjem via 5G i stedet for de kablede forbindelser, og den udvikling kommer uden tvivl til at fortsætte,” siger Jesper Mølbak, der er netværksekspert hos Telenor, og fortsætter:

”De færreste tænker over, hvilken rolle mobilnetværket spiller for vores samfund og hverdag, men det er den, der forbinder os til hinanden og til alt det, der betyder noget. Derfor er vi også i fuld gang med at opgradere vores udstyr og udvide kapaciteten i mobilnetværket, så det kan blive ved at følge med behovet.”

Vingegaard satte rekord i udlandet

Også store sportsbegivenheder sætter ekstra gang i dataforbruget. Ser man på mobilbrugen blandt Telenors kunder på ferie i udlandet bliver det tydeligt, at især årets Tour de France blev fulgt tæt på mobilen.

Normalt ser Telenor en stigning i dataforbruget på ca. 25 % blandt kunderne i udlandet om aftenen, men under sommerens Tour de France kunne man tydeligt se en ”løbseffekt” i netværket, for på alle løbsdagene toppede dataforbruget allerede om eftermiddagen. Især under Vingegaards enkeltstart den 18. juli kl. 17 blev alle rekorder slået, da dataforbruget steg 130 % fra det ene øjeblik til det andet. Dagen har sat foreløbig rekord for Telenor, som aldrig har målt et højere dataforbrug på én dag blandt kunderne i udlandet.

Højdepunkter i netværkstrafikken hos Telenor i 2023 (CBB ikke medregnet)

  • Sammenlignet med 2022 er kundernes dataforbrug steget 17 %, antal minutter på telefonopkald er faldet 5 % og antallet af sms’er er faldet 8 %. Sidstnævnte kan skyldes, at mange i dag bruger beskedtjenester såsom iMessage og Messenger, som i stedet bruger data.
  • Dage med flest minutter brugt på telefonopkald var 1) 11. april, 2) 30. november og 3) 30. maj.
  • Dage med flest sendte sms’er (inkl. MMS) var 1) 3. januar, 2) 4. januar og 3) 2. januar.
  • De tre største peaks i dataforbruget fandt sted 1) 3. december, 2) 29. oktober og 3) 19. november.

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692