Gå til indhold
2022 satte datarekord: VM-finalen var årets højdepunkt

Pressemeddelelse -

2022 satte datarekord: VM-finalen var årets højdepunkt

Danskernes dataforbrug brager fortsat afsted, og i 2022 satte forbruget endnu engang nye rekorder. Timerne omkring VM-finalen i fodbold mellem Argentina og Frankrig den 18. december 2022 blev årets peak. Det viser nye tal fra Telenors mobilnetværk.

2022 har endnu engang sat nye rekorder i forbrug af data på mobile enheder. Hos teleselskabet Telenor viser en ny opgørelse, at kundernes dataforbrug i år steg med 24 % sammenlignet med 2021. Det samlede dataforbrug for 2022 endte på 180.050.000 GB og ville dermed kunne understøtte Teams-møder uafbrudt i mere end 10.276 år eller streaming af Netflix i 3.334.146 døgn.

Søndag den 18. december slog dataforbruget den ultimative rekord i timerne omkring Argentinas sejr over Frankrig i VM-finalen i fodbold. Årets tidligere rekorder fandt sted ved folketingsvalget den 1. november og den 3. juli, da et tragisk skyderi fandt sted i Fields.

”Forbruget bliver boostet af, at flere og flere deler indhold på sociale medier og ’indtager’ nyheder på flere skærme samtidig. Vores kunder bruger data som aldrig før, og der er ikke noget, der tyder på, at vi har set toppen endnu. Næste år vil vi se nye rekorder, når flere går over til at få internet leveret til deres hjem via 5G i stedet for kablet bredbånd og fiber,” siger Jesper Mølbak, som er netværksekspert i Telenor.

Sporten som samlingspunkt
Det er generelt de store sportsbegivenheder, der sætter ekstra gang i databruget. Årets Tour de France blev også fulgt tæt på mobilen, hvor specielt etapen over Storebælt samt de store bjergetaper afspejler sig tydeligt i tallene. Da Jonas Vingegaard erobrede den gule førertrøje, streamede Telenors kunder i stor stil. Tallene viser også, at de danskere, der er på ferie i udlandet, følger med på afslutningerne af hver etape, hvor roaming-trafikken topper.

”Der sker et klart peak i streamingen, når danske atleter skal i kamp og specielt, når de vinder. Det er trafikken under Tour de France et godt eksempel på. Der så vi faktisk, at trafikken midt på dagen var højere end aftenens gaming- og streaming-trafik, som ellers er højdepunktet på en almindelig dag,” siger Jesper Mølbak.

I 2021 var det fodboldlandsholdet EM-kvartfinale mod Tjekkiet, der gav det største peak i dataforbruget i Telenors netværk.

I Telenor følges kundernes dataforbrug tæt for at sikre, at netværket er gearet til at kunne afvikle den trafik, der er brug for. F.eks. havde Telenor forud for VM sørget for at indkøbe og implementere ekstra kapacitet på serverne, så kunderne var sikret stabil streaming i god kvalitet.

Fremtidssikring af netværket
For at kunne imødegå et stigende dataforbrug, er Telenor godt i gang med en omfattende opgradering og modernisering af sit mobilnetværk, der er Danmarks største med 4.200 mastepositioner fordelt ud over hele landet.

”Internettet er omdrejningspunktet for stort set alt, hvad vi foretager os i hverdagen, og behovet for mere kapacitet og hurtigere forbindelser stiger støt. Derfor er vi nødt til at sætte et ekstra spor på den motorvej, det er at være på internettet, så vi også fremover kan sikre, at der altid er forbindelse. Med ny teknologi kan vi samtidig sikre endnu højere oppetider, hvilket er afgørende, når vi ved, at vores net er en nødvendighed,” afslutter Jesper Mølbak.

Højdepunkter i netværkstrafikken hos Telenor (CBB ikke medregnet)

  • Sammenlignet med 2021 er kundernes dataforbrug steget 24 %, antal minutter på telefonopkald er faldet 7 % og antallet af sms’er er på samme niveau. Sidstnævnte kan skyldes, at mange i dag bruger beskedtjenester såsom iMessage og Messenger, som i stedet forbruger data.
  • Dage med højest antal minutter brugt på telefonopkald var 1), 31. januar, 2) 3. januar og 3) 17. januar
  • Dage med flest sendte sms’er (inkl. MMS) var 1) 25. november, 2) 7. marts og 3) 30. november
  • De tre største peaks i dataforbruget fandt sted 1) 18. december, 2) 1. november og 3) 3. juli

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692