Gå til indhold
EM-kvartfinale satte datarekord i 2021

Pressemeddelelse -

EM-kvartfinale satte datarekord i 2021

Mens den klassiske telefonsamtale er på retræte, er der fortsat fuld fart på danskernes dataforbrug. Det viser nye tal fra Telenor, der har analyseret kundernes brug af mobilnetværket i 2021. Og selv om 2021 bød på bl.a. kommunalvalg og en god portion pressemøder i Statsministeriet, kan ingen dag hamle op med 3. juli. Her blev der nemlig sat datarekord, da fodboldlandsholdet spillede EM-kvartfinale mod Tjekkiet.

Danskernes dataforbrug stiger stadig støt. Det viser en ny opgørelse fra teleselskabet Telenor, der har taget temperaturen på kundernes brug af mobilnetværket i det forgangne år. Selv om dataforbruget i 2020 nåede hidtil usete højder godt hjulpet på vej af coronakrisens hjemmearbejde og hjemmeskoling, har forbruget taget endnu et markant nøk opad i 2021. Hele 32 % er dataforbruget steget det seneste år. Det samlede dataforbrug ville dermed kunne understøtte non-stop videomøder på Microsoft Teams i mere end 8.500 år.

”Danskernes dataforbrug stiger år for år, men en stigning på 32 % sammenlignet med et år, der slog alle rekorder, er i dén grad værd at skrive hjem om. Det vidner om, at etableringen af tusindvis af hjemmearbejdspladser og andre nye digitale tiltag, der blev introduceret i 2020, er blevet en integreret del af hverdagen i 2021,” siger Jesper Mølbak, der er netværksekspert hos Telenor.

Fodboldfeber i netværket

Især én dag skiller sig ud i Telenors analyse af årets netværkstrends. Lørdag 3. juli slog dataforbruget nemlig rekord for året, hvilket med al sandsynlighed skyldes, at Danmark spillede EM-kvartfinale mod Tjekkiet.

”Internettet og vores mobiler spiller efterhånden en rolle i næsten alt, hvad vi foretager os. Derfor giver udviklingen i mobilnetværket et ret nøjagtigt indblik i danskernes vaner og interesser. Mange ser nok internettet som en usynlig og uhåndgribelig ressource, men faktum er, at der ligger avanceret infrastruktur bag. Og det er nok de færreste, der til daglig tænker over, hvor afgørende den infrastruktur er for vores samfund og hverdag. Det er den, der forbinder os til hinanden og til alt det, der betyder noget,” siger Jesper Mølbak fra Telenor og fortsætter:

”Selv om netværket uden problemer kan håndtere det nuværende dataforbrug, er vi i fuld gang at opgradere vores udstyr og dermed kapaciteten, så det også fremover kan matche danskernes behov. I 2021 har vi bl.a. opgraderet næsten 1.000 master til 5G, som kan sikre meget højere hastigheder, og i 2022 føjer vi 1.500 mere til listen. Og værktøjskassen er stadig fyldt med håndtag, vi kan skrue på, i takt med at teknologierne og dataforbruget udvikler sig.”

Højdepunkter i netværkstrafikken hos Telenor i 2021 (CBB ikke medregnet)

  • Sammenlignet med 2020 er kundernes dataforbrug steget 32 %, antal minutter på telefonopkald er faldet 7 % og antallet af sms’er er uændret. Sidstnævnte kan skyldes, at mange i dag bruger beskedtjenester såsom iMessage og Messenger, som i stedet forbruger data.
  • Dage med højest dataforbrug var 3. juli, 5. december og 8. december.
  • Dage med højest antal minutter brugt på telefonopkald var 4., 5. og 6. januar.
  • Dage med flest sendte sms’er var 26. november, 1. december og 30. november.

Related links

Emner

Tags


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Pressekontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800
Kundeservice

Kundeservice

Pressekontakt Privat- og erhvervskunder 72 100 100

Relateret materiale

Relaterede nyheder

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 39 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692