Gå til indhold
Covid-19 sætter spor på Tech Trends 2021

Pressemeddelelse -

Covid-19 sætter spor på Tech Trends 2021

2020 vil gå over i historien som et særdeles udfordrende år, men også som et af de mest transformative. COVID-19 har tvunget os til hurtigt at tilpasse os en ny digital livsstil. Fra ny teknologi til bekæmpelse af ensomhed, til permanent fjernundervisning og total password-forvirring - det er nogle af de trends for 2021, som Telenors Research team spår vil tegne 2021.

Trend 1: Teknologi til bekæmpelse af ensomhed

Mens anden COVID-19-chokbølge er i gang, stiger antallet af mennesker, der føler sig isoleret og ensomme. Vi er ikke vant til lockdowns og social afstand, og med kronisk isolation følger en række sygdomme som angst og depression.

Telenor Research mener, at eHealth-aktørerne vil udvikle nye banebrydende værktøjer og tjenester til bekæmpelse af mentale sundhedsproblemer. Med 5G-udrulningen bliver det muligt, at vi ser de første anvendelser af AR og VR-teknologi i holografiske kommunikationsværktøjer i 2021. Muligheden for at se familie og venner i fuld 3D-størrelse kan lindre følelsen af ensomhed i forhold til, hvad videoopkald kan.

Holografiske møder, robotkammerater og terapeutiske chatbots bliver langt mere udbredt i 2021. Disse teknologier vil aldrig kunne erstatte fysisk menneskelig kontakt, men de forbedrer den mentale trivsel for mennesker, der oplever langvarig isolation.

Trend 2: De grønne teknologier vinder indpas

Mens pandemien var altoverskyggende i 2020, står vi fortsat overfor en global klimaudfordring.
I 2020 har virksomhederne fået sat skub i brugen af digitale værktøjer, som reducerer rejseaktiviteten på verdensplan. Telenor Research forudser, at regeringerne i 2021 vil udnytte momentum til at bane vejen for et grønt opsving fra pandemiens destruktivitet. En undersøgelse fra World Economic Forum fremhæver, at digital teknologi kan reducere de globale emissioner med 15%, og vi forventer at se flere emissionsreduktioner allerede i 2021.

Klimalove vil træde i kraft og AI vil skabe nye intelligente energisparende løsninger. I byer over hele verden vil kunstig intelligens optimere energiforbruget i datacentre eller mobile basestationer, optimere transport og forbedre luftkvaliteten. De første AI-drevne mikro IoT-enheder, kaldet Tiny Machine Learning (TinyML), kommer i aktion. TinyML repræsenterer den næste AI-revolution, og i 2021 forventer vi at se en hær af ultrasmå og ultralavt drevne droner på himlen, der kan hjælpe med overvågningen af klimaudsatte områder gennem billedbehandling i langt større skala end hidtil muligt.

Trend 3: !]¤Password%@panik!#=?

I 2020 rykkede endnu flere af vores gøremål online, da restriktionerne begrænsede vores fysiske bevægelighed og interaktioner. Accelerationen ind i den digitale verden øger behovet for større sikkerhed.

For dem, der ikke er udstyret med sikre password-løsninger og en god digital hygiejne, vil 2021 betyde endnu mere digitalt rod og ”password-panik”. En sindstilstand, hvor alle de adgangskoder, numre, apps, enheder og cloud-løsninger, som du skal holde styr på i en digital hverdag, flyder sammen i et uoverskueligt rod. Den generelle anbefaling om at ændre adgangskoder hver tredje måned gør det ikke ligefrem nemmere, men genbrug af adgangskoder er ikke er en skudsikker sikkerhedsstrategi.

Det koster også virksomhederne både tid og penge, når medarbejderne kæmper med at huske deres logins eller holde styr på cloud-opbevaring. Derfor vil virksomhederne i højere grad implementere mere brugervenlige sikkerhedsløsninger – for eksempel password managers på tværs af sektorer eller iris- og fingeraftryksscanningsløsninger. Du kan glemme din nøgle eller adgangskode, men du har forhåbentlig dine fingre og øjne i nærheden.

Trend 4: Fleksibel work-as-a-service 2

I 2020 forlod medarbejdere og studerende deres kontorer og campus for at arbejde hjemmefra. I betragtning af hvor stor en ændring det har været, og hvor pludseligt den skete, er det gået relativt gnidningsfrit. Det bekræfter, at med de rette mobil- og internetforbindelser og værktøjer kan vi udføre digitalt arbejde hvor som helst.

Dette skift skaber nye forventninger blandt arbejdstagerne især med hensyn til øget fleksibilitet til at arbejde hjemmefra eller andre steder for at sikre en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv. Folk forventer også at finde faciliteter, der understøtter og faciliterer deres digitale arbejdsstil, uanset hvor de går hen, hvilket markerer begyndelsen på samfundet-som-en-service-alderen. Bliv ikke overrasket når nutidens kaffebarer bliver til morgendagens mødelokaler. I 2021 vil mange flere virksomheder tilbyde medarbejderne mere fleksibilitet til at udføre deres arbejde udenfor kontorvæggene. For at sikre de nødvendige kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv vil ledere øge opkvalificeringen af medarbejdere inden for cybersikkerhed, digital hygiejne og brugen af digitale værktøjer og teknologier.

Trend 5: Udvidet uddannelseskløft

Mens Covid-19-lockdowns har ført til en bølge af innovation og vigtige fremskridt inden for digital læring, har det gjort mindre for at reducere den globale uddannelseskløft. Millioner af børn og unge, der i dag mangler internetadgang i hjemmet, har mistet undervisningen i 2020, da skolerne gik i lockdown. I 2021 forventes det, at der kommer et stigende antal nye og kreative metoder til fjern, digital læring, som vil komme ud af den hastigt fremrykkede virtuelle læringssfære. Personer, der er udstyret med netadgang og internet-kompatible enheder vil være i stand til at deltage i dette digitale spring og høste fordelene. De mange børn og unge, der på globalt plan ikke har adgang til internet i hjemmet vil dog modsat tabe terræn.

Hvis denne problemstilling ikke adresseres korrekt, både internationalt og inden for nationerne, risikerer vi et betydeligt tilbageslag og en større uddannelseskløft i de kommende år. For at slå bro over denne kløft skal uddannelsessektoren og ICT-aktørerne samarbejde om at sikre smidige og hurtigere netværk og fremme digitale færdigheder for alle.

Se de fem trends i deres fulde længde på vores hjemmeside og kontakt os for uddybende kommentarer fra

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Telenors pressetelefon

Telenors pressetelefon

Pressekontakt 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S

Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692