Gå til indhold

Pressemeddelelse -

Danske elever skal selv give svaret på digital mobning i ny landsdækkende skolekonkurrence

Hvad gør du, når du oplever digital mobning? Det hjælper Telenor og forældreorganisationen Skole og Forældre danske skolebørn med at finde svar på i en ny landsdækkende skolekonkurrence.

Mobning foregår i dag døgnet rundt på de sociale medier. Det giver nogle nye udfordringer, som Telenor og Skole og Forældre med en landsdækkende konkurrence nu beder danske skoleelever i 4.-6. klasse give deres bud på, hvordan vi løser.

"Det drejer sig om børnenes hverdag på nettet. Derfor synes vi også, at det er mest naturligt, at lade børnene komme med deres bud på, hvordan vi håndterer digital mobning. Når børnene selv får lov at vende scenarier og løsningsforslag, så giver det også en større forståelse for problemet, og forhåbentlig ligger det i baghovedet næste gang, de møder mobning online. Vi vil gerne være med til at sikre, at vores børn trygt kan færdes på nettet. Det mener jeg, at vi som teleselskab har et naturligt medansvar for," siger administrerende direktør i Telenor, Jesper Hansen.


Der mangler viden om digital mobning
Skolekonkurrencen er en del af Telenors kampagne #digitalpænt, som startede i 2016 og skal forebygge digital mobning. Siden har flere tusinde danske skoleelever været med til at sætte fokus på at bekæmpe mobning på de digitale medier.

Interessen for digital mobning er stor og over 70 skoleklasser har allerede tilmeldt sig. Både Telenor og Skole og Forældre oplever, at lærere og pædagoger efterspørger faglige aktiviteter og materialer, der kan understøtte undervisningen omkring digital mobning.

"Mobning på de sociale medier betyder, at man aldrig kan føle sig sikker. Om du sidder på værelset derhjemme eller er på besøg hos mormor, kan du stadig blive ramt. Det gør digital mobning endnu mere grænseoverskridende. Børn helt ned til 2. - 3. klasse benytter sociale medier. Derfor er det vigtigt, at både skolens ansatte og forældrene bliver bedre til at rådgive børnene om, hvordan vi bekæmper og håndterer digital mobning," siger Mette With Hagensen, landsformand i Skole og Forældre.


Konkurrencen er udviklet i samarbejde med danske skoleelever
Netop input fra danske skolelærere og elever har været med til at forme konkurrencen, der bygger på børnenes egne eksempler fra de sociale medier. Konkurrencen lægger op til fortolkning, diskussion, kreativitet og interaktiv læring i klasseværelset, hvor eleverne selv skal komme med en handlingsplan for, hvordan digital mobning håndteres.

Konkurrencen løber til den 20. marts 2018 og hovedpræmien, som overrækkes af Sofie Østergaard, kendt fra DR Ultra, er en skolekoncert med den populære sanger og YouTuber Albert Dyrlund.

Læs mere om kampagnen her


Fakta om #digitaltpænt
#digitalpænt er en kampagne, som Telenor har iværksat for at sætte fokus på, hvordan vi i fællesskab kan forebygge digital mobning. I 2016 inviterede Telenor Danmark sammen med UNICEF 1.400 skolebørn og deres lærere i Tivolis koncertsal til en faglig og underholdende dag med gode råd og tips til at forebygge digital mobning. I 2017 deltog over 2.000 danske elever i en skolekonkurrence, der satte fokus på, hvor hårdt ord skrevet online kan opleves i den fysiske verden. #digitalpænt er en del af et globalt initiativ i Telenor mod bekæmpelse af digital mobning.

Det vedhæftede billede er fra CCS School i København, der har været med til at give feedback til udarbejdelse af materialet.

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk. 

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692