Få vores nyheder på mail

Danskernes mobilforbrug når nye højder under Corona-krisen

Pressemeddelelse   •   Mar 24, 2020 08:00 CET

Imens vi følger myndighederne og dronningens anbefaling om at opholde os derhjemme, så stiger forbruget af data, opkald og SMS-beskeder markant. Det viser nye tal over Telenor-kundernes aktivitet på mobilnetværket.

Det meste af det danske samfund er i disse dage lukket ned, og sidste uge var således den første uge, hvor hverdagen for de flestes vedkommende stod på hjemmearbejde og lukkede institutioner og skoler. Denne nye virkelighed ses tydeligt afspejlet i danskernes forbrug af mobiltelefonens tjenester. Således viser nye tal fra Telenor, at danskernes dataforbrug i sidste uge (uge 12), sammenlignet med samme uge sidste år, er steget med 40%.

Det samme mønster gør sig gældende, når der kigges på antallet af sendte SMS’er og MMS’er, hvilket er steget med 15%. Antallet af minutter, hvori danskerne har snakket i telefon, er yderligere steget med 60%, hvilket derfor også vidner om, at vi i høj grad bruger de digitale livliner til at holde kontakten.

Exceptionel stigning i dataforbrug

”Når vi kigger på aktiviteten i vores netværk, ses det tydeligt, at danskerne i langt højere grad bruger data, foretager opkald og sender SMS’er. Vi står i en situation, hvor vi ikke kan mødes med familie og venner i samme omfang, som vi er vant til, og det øger behovet for kontakt på anden vis. Selvom dataforbruget generelt er steget de seneste år, så er stigningen helt exceptionel, da andre perioder på året absolut ikke har vist samme udvikling i danskernes digitale vaner” udtaler netværksstrateg i Telenor, Jesper Mølbak.


Stor aktivitet efter pressemøder og Dronningens tale

Mobiltrafikken steg især i tiden omkring statsminister Mette Frederiksens pressemøder samt efter Dronning Margrethes tale til danskerne. Efter udmeldingen om, at regeringen ville lukke de danske grænser, var der en tredobling af opkald i Telenors mobilnetværk – en opkaldsaktivitet på niveau med kl. 24 nytårsaften, hvor vi ringer for at ønske ”godt nytår” til hinanden.

Trods det markant højere aktivitetsniveau, så følger Telenors netværk godt med, da det er bygget til at kunne klare store belastninger og situationer som denne. Dette for at sikre, at den kritiske digitale infrastruktur kan opretholdes, som er en helt afgørende faktor for vores samfund, men også så danskerne fortsat både kan holde kontakten med familie og venner, samt holde videokonferencer og passe arbejdet hjemmefra.

Tallene baserer sig på trafikken i Telenors netværk for uge 12 (16.-22.marts 2020) og sammenlignet med samme uge sidste år. Telenor har 1,6 millioner mobilkunder i Danmark.

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 52 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.