Gå til indhold
Dataforbruget nåede nye højder i 2020

Pressemeddelelse -

Dataforbruget nåede nye højder i 2020

Danskernes mobilvaner har ændret sig markant i et coronapræget 2020. Det største spring i mobiltrafikken kom ved nedlukningen i marts, i sommerferien og sidst i november, hvor datatrafikken peakede med en stigning på 55% som en kombination af hjemmearbejde, Black Friday og online julegaveindkøb.

Danskernes forbrug af mobildata røg kraftigt i vejret i 2020, og vi har også talt markant mere i telefon, end vi gjorde sidste år. Det viser tal fra landets næststørste mobiloperatør, Telenor.

Hjemmearbejde, karantæner og rejserestriktioner har i den grad påvirket vores adfærd og mobilvaner. Generelt har vi talt 13% mere i telefon end sidste år, og vi har brugt vores mobiltelefoner 40% mere til at gå på nettet.

”Vi følger trafikken nøje i mobilnetværket, så vi altid sikrer, at der er rigeligt med kapacitet i netværket til at dække vores kunders behov. Datatrafikken har været stigende i flere år, men i år har det været vildt at se, hvordan vores ændrede corona-adfærd har været så tydelig – især i dagene omkring lockdown i marts, hvor trafikken i netværket steg voldsomt under første pressemøde, ligesom mobiltrafikken i sommer viste, at danskerne havde skiftet Solkysten ud med Stevns Klint,” siger Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor.

Året i data
Ændringerne i vores brug af mobilt internet blev skudt i gang i marts, hvor danskerne fulgte nøje med bag skærmene, da vi første gang lukkede ned. Den høje stigning i dataforbrug i marts på 39% strakte sig helt ind i april, hvor trafikken steg med 37%. I maj og juni fladede dataforbruget lidt mere ud, men der var fortsat en stigning på 32% i maj og 33% i juni.

Da danskerne gik på sommerferie, blev det tydeligt, at rejserestriktionerne blev fulgt og ferien brugt herhjemme - datatrafikken steg generelt med 42% her i Danmark. Ved Stevns Klint steg dataforbruget f.eks. med hele 800% sammenlignet med samme uge 28 og 29 sidste år. Ligeledes var roaming fra andre lande til Danmark reduceret med 34% i industriferien.

I efteråret betød yderligere restriktioner, at flere igen skulle arbejde hjemme og restauranter og barer lukke tidligere. Det ses tydeligt i brugen af mobildata, som steg med 44% sammenlignet med sidste år.

Samme tendens, som vi så hen over sommeren gjorde sig gældende i efterårsferien, hvor mobiltrafikken i netværket steg med 48% sammenlignet med efterårsferien 2019. Her var det især sommerhusene på Sjælland, som danskerne valfartede til i stedet for udlandsrejser. 

Stigningen fortsatte ind i november. Her noterede Telenor årets højeste stigning på 54%, hvor der udover øget hjemmearbejde blev shoppet Black Friday-tilbud og julegaver online.

Vi har talt mere i telefon
Tendensen har i længere tid gået i retning af, at vi taler mindre i telefon, fordi meget kommunikation er rykket over på sociale medier, men i år er udviklingen vendt for, hvor meget vi ringer til hinanden.

Stigningen gik fra en faldende kurve i starten af året til at eksplodere i marts, hvor antallet af minutter vi talte i mobil, steg med 30%. Taletrafikken har været markant stigende hele året med en gennemsnitlig stigning på 17% i hver måned fra marts til november.

Tallene i ovenstående er baseret på generel tale- og datatrafik i netværket sammenlignet med trafikken i netværket samme tid sidste år. 

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 39 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692