Pressemeddelelse -
Helle Thorning-Schmidt: Sådan beskytter du din familie mod uønsket billeddeling
En ny undersøgelse viser, at uønsket billeddeling er et stigende problem blandt unge. Helle Thorning-Schmidt ønsker at skabe større ansvarlighed og en ny digital kultur. Her er hendes og Center for Digital Dannelses bedste råd til at beskytte dig selv, dine børn og din familie.
En ny undersøgelse foretaget af Norstat for Telenor afslører, at hver anden dansker er blevet fotograferet uden samtykke, og over en tredjedel har fået delt billeder af sig selv eller deres børn uden tilladelse.
Problemet er særligt udbredt blandt unge, hvor 70% af de 15-24-årige har oplevet uønsket billeddeling. Over 60% af de unge har fået billeder delt af dem på sociale medier, som de ikke ønskede var blevet delt. Tre ud af fire danskere bekymrer sig om deling af billeder på sociale medier.
Det har fået Telenor til at søsætte oplysningskampagnen SPURGT?, der skal øge danskernes opmærksomhed om at få spurgt, før vi deler, og skabe mere digital tryghed.
Helle Thorning-Schmidt: For mange af os er utrygge
Tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt har valgt at være med til at rulle budskabet om mere ansvarlig billeddeling ud til danskerne:
"Jeg vil gerne være med til at starte en samfundsdebat om det her. Vi skal opdrages igen til, hvordan vi skal gebærde os på sociale medier," siger Helle Thorning-Schmidt.
"Vi skal begynde at tænke på nogle nye måder. Bl.a. det her med, at der er mange danskere, der går rundt og er lidt utrygge i forhold til, om de selv eller deres børn bliver lagt op på sociale medier uden deres samtykke. Det er blevet mere vigtigt, at vi sammen finder en ny kultur."
Blev fotograferet på restaurant: ’Det er faktisk ubehageligt’
Imidlertid taler Helle Thorning-Schmidt ikke kun om problemet ud fra Telenors tal , hun har også gjort sig sine egne praktiske erfaringer med billeddeling uden samtykke.
"Jeg har også selv prøvet, at folk bare tager billeder af mig på en restaurant eller et eller andet, og det er faktisk ubehageligt."
Delte foto af tømmermændsramte børn
Og så er hun selv kommet til at dele billeder af sine egne børn, mod deres vilje:
"Jeg har delt billeder af mine børn, altså som voksne, hvor de var utrolig tømmermændsramte den dag. Hvor de synes – at det kan godt være, at jeg synes jeg så flot ud, men det gjorde de ikke. Og så ringede de til mig med det samme og sagde, at det skal du tage ned. Så ja, det har jeg gjort."
Ifølge Danmarks tidligere statsminister er der behov for en ny digital adfærd og større bevidsthed om ansvarlig billeddeling.
"Der er mange danskere, der går rundt og er lidt utrygge i forhold til, om de selv eller deres børn bliver lagt op på sociale medier uden deres samtykke. Vi skal alle tage ansvar for vores handlinger online og være mere opmærksomme på, hvordan vi deler billeder af andre."
"Spørg før du deler og få taget snakken i familierne og blandt vennerne og reflekter over billeddeling selv. Det er ofte sådan, at de grænser jeg selv har, dem har andre også," siger Helle Thorning-Schmidt.
Gode råd for at undgå uønsket deling af fotos på sociale medier
- Spørg om lov først: Altid få samtykke fra personer på billedet, før du deler det. Det sikrer, at ingen føler sig udstillet eller krænket.
- Respekter privatlivets grænser: Undgå at dele billeder, der viser private eller intime øjeblikke, og vær særligt opmærksom på billeder af børn.
- Tænk over konsekvenserne: Overvej nøje, om delingen kan skade nogen eller sætte dem i et dårligt lys. Hvis du er i tvivl, så lad være med at dele.
Kilde: Center for Digital Dannelse. Center for Digital Dannelse er Telenors samarbejdspartner og rådgiver på SPURGT?-kampagnen.
Kort om undersøgelsen:
De anvendte tal er udviklet af analysevirksomheden Norstat og bygger på svar fra 1.013 respondenter. For mere information om undersøgelsen formål, metode og resultater, se vedhæftede pdf.
Related links
Emner
Kategorier
Regions
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.