Gå til indhold
​Nu kommer danske hjertestartere på nettet

Pressemeddelelse -

​Nu kommer danske hjertestartere på nettet

I dag bliver de første danske hjertestartere koblet på internettet med såkaldt Internet of Things-teknologi (IoT). Det gør det muligt at overvåge den enkelte hjertestarter i døgndrift og dermed sikre, at den virker, hver gang uheldet er ude. Det er Hjerteforeningen og Telenor, der med tech-virksomheden Seluxit som leverandør, har taget initiativ til at opgradere Hjerteforeningens mange hjertestartere med IoT. Opgraderingen starter i dag, og til august vil de første 39 hjertestartere være opgraderet.

Normalt vedligeholdes hjertestartere slet ikke eller i bedste fald kun ved jævnlige servicebesøg. Det kan give en falsk tryghed og i værste fald være fatalt, hvis en hjertestarter er ude af drift i en ulykkessituation. Derfor gik Hjerteforeningen og Telenor tilbage i januar sammen med Seluxit om at udvikle en intelligent IoT-løsning for at sikre, at hjertestartere altid er klar til brug.

Mange snakker om IoT – for få handler
I første omgang bliver alle de af Hjerteforeningens hjertestartere, der hænger i eller ved landets fakta-butikker, opgraderet med den nye teknologi. Det drejer sig om i alt 39 hjertestartere. Arbejdet starter i dag, og i løbet af den næste uges tid, vil de første 9 hjertestartere blive opgraderet. De næste 30 vil efter planen været opgraderet i starten af august.

”Der bliver talt rigtig meget om IoT i disse år. Det er selvfølgelig fint at have ideer og gode hensigter. Men ord gør det ikke alene. Der skal handling bag. Det er derfor med stor tilfredshed, at vi Telenor i samarbejde med Hjerteforeningen og Seluxit i dag kan montere Danmarks første IoT-hjertestarter,” siger Jan Rasmussen, der er erhvervschef og ansvarlig for IoT og erhvervsløsninger i Telenor.

Med IoT er det muligt at gennemføre en intelligent og konstant overvågning. Hver enkelt hjertestarter er udstyret med en række sensorer, der er koblet på Telenors landsdækkende netværk. Så snart en sensor registrerer, at en hjertestarter fx mangler batteri, har været udsat for hærværk eller af anden årsag ikke er funktionsdygtig, sender den en besked, så problemet kan blive løst med det samme.

”De færreste er klar over, hvad vi i dag kan løse med IoT. I Telenor hjælper vi kunder og samarbejdspartnere med at konkretisere mulighederne og klart definere problemet, som teknologien i sidste ende skal løse. Samtidig tager vi en faciliterende rolle i udvikling af produktet eller løsningen, hvilket vores arbejde for Hjerteforeningen et godt eksempel på.” siger Jan Rasmussen.

Kvalitet er afgørende
Rent praktisk sker opgraderingen ved, at hver hjertestarter får monteret en enhed med forskellige sensorer, der overvåger hjertestarteren 24 timer i døgnet. Enheden er udviklet af Aalborg-virksomheden, Seluxit.

”Det har været vigtigt for at os at udvikle en enhed, der også kan bruges på eksisterende hjertestartere. Det duer ikke, hvis man skal ud og udskifte alle landets hjertestartere, for at opgradere dem med IoT. Det skal være plug-and-play, så det er nemt at gå til.” siger Daniel Lux, der er administrerende direktør i Seluxit.

Han peger samtidig på, at den løsning som Telenor og Seluxit leverer til Hjerteforeningen, adskiller sig fra andre forsøg med IoT og hjertestartere ved at overvåge selve hjertestarteren, og ikke kun skabet.

”Ved at have både optisk og akustisk overvågning minimerer vi risikoen for fejlalarmer, der fx udløses af larm i omgivelserne. Og ved at overvåge selve hjertestarteren i stedet for skabet, kan vi ikke bare se om den er funktionsdygtig eller ej. Vi kan også med stor nøjagtig forudse, hvornår den får brug for næste servicetjek,” forklarer Daniel Lux.

Hjerteforeningen: et spørgsmål om liv og død
Hos Hjerteforeningen glæder man sig over, at samarbejdet med Telenor og Seluxit nu begynder at vise de første resultater.

”Hjertestop er et spørgsmål om liv eller død, og derfor er det helt afgørende, at man kan stole på, at hjertestarteren virker, når man står over for et menneske med hjertestop. Jeg tror, at alle, der løber efter en hjertestarter, forventer, at udstyret er 100 % i orden. Desværre ved vi, at der kan gå forglemmelse i den, når først man har anskaffet sig en hjertestarter, og at der kan være utydelighed omkring, hvem der har ansvaret for, at den bliver vedligeholdt. Derfor er vi rigtig glade for, at Hjerteforeningen sammen med gode samarbejdspartnere kan være med til at sikre døgnovervågning og garanteret vedligehold. Det kan ganske enkelt være med til at redde liv,” siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Opgraderingen af de 39 hjertestartere rundt om i landets fakta-butikker er en del af optakten til Hjerteforeningens årlige Landsuddeling, hvor alle har mulighed for at gå sig til en gratis hjertestarter. Landsuddelingen afholdes i år søndag d. 30. august.

Yderligere info om mulighed for en gratis hjertestarter: gådigtilenhjertestartet.dk

FAKTA

Opgraderingen af Hjertestartere med IoT starter i dag. I løbet af den kommende uge bliver de første 9 hjertestartere opgraderet, det gælder hjertestartere på følgende adresser:

  • fakta, Taulov, Adelvej 63, Fredericia
  • fakta, Vejlevej 101 E, 7000 Fredericia
  • fakta, Hjallesevej 142-144, Odense M
  • fakta, Nyborgvej 93-95, Odense C
  • fakta, Tvedvej 139 A, Svendborg
  • fakta, Vesterløkken 4, Svendborg
  • fakta, Ringvej Syd 84, Viby J
  • fakta, Silkeborgvej 340, Åbyhøj
  • fakta, Nørrealle 16, Hørning

Henover sommeren vil yderligere 30 hjertestartere bliver opgraderet. Det gælder bl.a.: hjertestartere i København, Slagelse, Vordingborg, Nyborg, Nordborg, Ringkøbing, Herning, Odder, Silkeborg, Horsens, Viborg, Aalborg, Frederikshavn med flere.

OM HJERTESTARTERE*
5.400 danskere får hjertestop udenfor hospitalet. Det svarer til 15 personer om dagen.

Hvis personen med hjertestop bliver stødt med en hjertestarter inden 3 til 5 minutter efter hjertestoppet, kan overlevelsen være op til 50-70 %.

I dag (2018) stødes 9 % af personer med hjertestop uden for hospital med en hjertestarter, inden ambulancen ankommer. Det er en syvdobling fra 1,3 % i 2001. I det offentlige rum bliver der stødt med en hjertestarter i 19 % af alle tilfælde med hjertestop, inden ambulancen når frem. I private hjem stødes 6,4 % med en hjertestarter, før ambulancen kommer frem.

I 2018 overlevede 16 procent af hjertestoppatienterne til og med 30 dage efter hjertestoppet.

(*) Kilde: Sundhedsstyrelsens og Dansk Råd for Genoplivnings ”FAKTAARKET OM HJERTESTOP (senest opdateret i oktober 2019)”

Related links

Emner


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 52 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Telenors pressetelefon

Telenors pressetelefon

Pressekontakt 25 600 800

Relateret materiale

Fortsat kundevækst i Telenor Danmark

Fortsat kundevækst i Telenor Danmark

Telenor-koncernen offentliggør i dag resultatet for årets andet kvartal i 2020. Telenor Danmark fortsætter med at levere på ambitionen om at øge kundebasen og sikre en stabil indtjening trods påvirkningerne af COVID-19.

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S

Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692