Få vores nyheder på mail

Ny landsdækkende konkurrence for skoleelever skal bekæmpe digital mobning

Pressemeddelelse   •   Feb 01, 2017 08:03 CET

#Digitalpænt

Er der forskel på det, du skriver i en Snapchat besked og det du siger til en kammerat i frikvarteret? Telenor stiller spørgsmålet til danske skolelever i en ny landsdækkende konkurrence om digital mobning målrettet 5. og 6. klasser. Konkurrencen skal øge elevernes bevidsthed om hvordan de kommunikerer på de sociale medier.

”Du ligner lort.” Så kontant er udmeldingen fra en elev til en anden på Facebook, efter hun har postet et billede fra Snapchat, hvor hendes mund er forstørret til gigantisk størrelse ved hjælp af et filter. Ville en elev sige noget IRL - det vil sige i klasseværelset eller i fritidsklubben? Den problematik vil Telenor undersøge og oplyse om i en ny konkurrence, som henvender sig til 5. og 6. klasses elever i hele Danmark. Eksemplet her er fiktivt, men bygger på virkelige erfaringer, som Telenor har gjort sig i dialog med flere skolelærere, som underviser børn på mellemtrinnet.

”Mobningen er fulgt med over på de digitale medier, og som teleselskab har vi et helt naturligt medansvar for at sikre, at vores børn kan færdes trygt på nettet. Derfor giver det god mening for os at sætte fokus på behovet for digital dannelse og forhåbentlig være med til at understøtte danske skolers arbejde med trivsel og forebyggelse af digital mobning, ” siger Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.

Lærere efterspørger mere viden om digital mobning

Skolekonkurrencen er en del af Telenors kampagne #digitalpænt, som har til formål at forebygge digital mobning og blev lanceret i 2016, hvor 1400 danske skoleelever var inviteret til et fagligt arrangement om digital mobning i Tivolis koncertsal. Interessen for at deltage var stor, og mange lærere efterspurgte efterfølgende flere faglige aktiviteter og materialer om digital mobning, som de kunne bruge i undervisningen.

Netop input fra danske skolelærere har været med til at forme konkurrencen, der bygger på målgruppens egne eksempler på de sociale medier. Et væsentligt element er, at konkurrence lægger op til fortolkning, diskussion, kreativitet og interaktiv læring i klasseværelset, hvor eleverne skal opføre et skuespil baseret på en post fra de sociale medier.

Konkurrencen løber til d. 31. marts 2017 og hovedpræmien, som overrækkes af Sofie Østergaard, er en skolekoncert med det populære band L.I.G.A. Læs mere her: https://www.telenor.dk/om-telenor/vores-ansvar/digitalpaent-konkurrence/

Fakta om konkurrencen:

  • Klasserne skal lave et skuespil i klassen ud fra ”manuskriptet” i en ud af 3 fiktive posts om typiske situationer på sociale medier og dertilhørende kommentarer.
  • Eleverne skal spille den situation, som posten viser inkl. kommentarer, delinger, emojis m.m. og. skuespillet danner på den måde udgangspunkt for at tale med klassen om, hvordan de forskellige udtryk og interaktioner kan opfattes.
  • Skuespillet optages på video, indsendes, og bliver vurderet af et dommerpanel bestående af Telenor, Børne – og ungechef i UNICEF Anne-Mette Friis og Sofie Østergaard kendt fra DR Ultra.

Fakta om #digitalpænt

#digitalpænt er en kampagne, som Telenor har iværksat for at sætte fokus på hvordan vi i fællesskab kan forebygge digital mobning. I 2016 inviterede Telenor Danmark sammen med UNICEF 1400 skolebørn og deres lærere i Tivolis koncertsal til en faglig og underholdende dag med gode råd og tip til at forebygge digital mobning samt offentliggjorde en undersøgelse om digital mobning blandt skolelever på mellemtrinnet. #digitalpænt er en del af et globalt initiativ mod digital mobning, som Telenor koncernen startede i 2016 i 13 lande. Læs mere her: www.telenor.dk/om-telenor/vores-ansvar/digitalpaent


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og bredbånd. Vi er en del af en global virksomhed, som er et af Nordens største teleselskaber og en af verdens største leverandører af mobiltelefoni. Telenor er repræsenteret i 13 lande, og på verdensplan hjælper vi 208 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1500 medarbejdere, som hver dag yder vores bedste for at gøre det enkelt og nemt for vores kunder at kommunikere. Det er vigtigt for os, at Danmark bliver et førende videnssamfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i den danske teleinfrastruktur. I Danmark er CBB Mobil og Canal Digital også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.