Gå til indhold
I hvilke situationer er det ikke okay at dele fotos af andre uden samtykke? Et flertal blandt danskerne peger f.eks. på letpåklædte personer i badetøj, eller folk, der danser eller drikker, viser en undersøgelse.
I hvilke situationer er det ikke okay at dele fotos af andre uden samtykke? Et flertal blandt danskerne peger f.eks. på letpåklædte personer i badetøj, eller folk, der danser eller drikker, viser en undersøgelse.

Pressemeddelelse -

På festivalen må du godt, men ikke på stranden: Her siger vi ja og nej til at blive fotograferet

Der er stor forskel på, hvornår danskerne mener, at det er okay at dele billeder uden samtykke, viser undersøgelse.

Sommeren står for døren, og mange unge skal i de kommende uger på festival, på stranden eller en tur i byen.

Men det er langt fra alle steder og i alle situationer, at det er en god idé at tage billeder og dele dem uden at have spurgt om lov.

Det viser en undersøgelse blandt 1.013 danskere foretaget af Norstat for Telenor, som i forbindelse med oplysningskampagnen SPURGT?, ser nærmere på uønsket billeddeling på sociale medier og opfordrer danskerne til at huske at spørge om lov, inden de deler billeder.

På stranden og byturen - her skal du passe på
Skal du f.eks. en tur på stranden, kan det være en god idé at lade mobilkameraet blive i bukselommen. Mere end hver anden – 56 procent – mener ikke, at det er i orden at dele billeder af personer, der er letpåklædte, f.eks. i badetøj, uden at have deres samtykke.

Det skal sandsynligvis forstås i sammenhæng med, at flest mennesker - hele 67 procent – finder deling af intime fotos uden samtykke uacceptabelt.

Men også på byturen, hvor mange unge knipser løs og lægger billeder op på Instagram og Snapchat, bør man få godkendelse fra sine venner, før man deler.

Knap hver tredje – 29 procent – finder det ikke acceptabelt at dele billeder af andre, der f.eks. danser eller drikker alkohol, uden at have fået en opadvendt tommelfinger først.

Knips løs på festivalen
Til gengæld er der godt nyt til sommerens mange festivalgængere, særligt dem med kløe i fotofingeren.

Ni ud af ti blåstempler, at man deler fotos af andre uden at have spurgt først, når man har et festivalarmbånd på. Festivaler og koncerter er tilsyneladende fotoområde med carte blanche til det meste – så længe det ikke afslører sårbare situationer for de fotomedvirkende.

Dette skal du undgå
Udover modstand mod intime øjeblikke og letpåklædthed, vurderer seks ud af ti, at det ikke er okay at dele billeder fra ulykker og uheldssituationer, hvor folk kommer til skade, uden samtykke. Ifølge loven er det også ulovligt og strafbart.

Hver fjerde synes, at det altid er nødvendigt at spørge om lov.

Gør man det, går man i hvert fald sjældent galt i byen.

Top 3 fotosituationer hvor det ikke er okay at dele et foto uden samtykke

  1. Intime øjeblikke: 67%
  2. Ulykker, f.eks. færdselsuheld: 63%
  3. Uheld, f.eks. fald eller overfald: 61%

Top 3 fotosituationer hvor det er okay at dele et foto uden samtykke

  1. Festivaler og koncerter: 92%
  2. Begivenheder, f.eks. fødselsdage, bryllupper og barnedåb: 85%
  3. Offentlige steder, f.eks. offentlig transport eller supermarkeder: 83%

Kilde: Norstat, 1.013 respondenter, undersøgelse udført for Telenor.

Her er fem råd for billeddelinger du bør kende

  1. Spørg om lov først: Husk altid at få samtykke fra personer på billedet, før du deler det. Respekter svaret. Ved at spørge sikrer du, at ingen føler sig udstillet eller krænket.
  2. Respekter privatlivets grænser: Undgå at dele billeder, der viser private eller intime øjeblikke, og vær særligt opmærksom på billeder af børn.
  3. Tænk over konsekvenserne: Overvej nøje, om delingen kan skade nogen eller sætte dem i et dårligt lys. Hvis du er i tvivl, så lad være med at dele.
  4. Tænk over, hvem der ser med: Når det kommer til sikker og tryg billeddeling, er det vigtigt at tænke over, hvem der kan se det indhold, du deler. Vær altid forsigtig med at dele billeder af andre på offentligt tilgængelige fora, hvor alle kan se dem. Brug nogle minutter på at indstille dine privatindstillinger på de sociale medier, så kun de personer, du ønsker, kan se dit indhold.
  5. Er du i tvivl - så lad være: Er du i tvivl om, hvorvidt du skal dele et billede, så lad være. Det er bedre at være lidt for forsigtig end at risikere at krænke eller såre nogen. Tal gerne sammen med dine børn, venner og familie om hinandens grænser, og få klarhed.

Kilde: Center for Digital Dannelse. Center for Digital Dannelse er Telenors samarbejdspartner på "Spurgt?".

For mere information, kontakt:
Kommunikationspartner Lasse Gammeljord
6050 7799 | lagam@telenor.dk

Related links

Emner

Kategorier

Regions


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S

Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692