Gå til indhold
8.000 skoleelever på den digitale skolebænk hos Telenor

Pressemeddelelse -

8.000 skoleelever på den digitale skolebænk hos Telenor

I år har flere end 8.000 elever over hele landet deltaget i Telenors årlige undervisningsforløb #digitalpænt, der sætter digital dannelse på skoleskemaet. Nu har Telenor fundet den tilhørende skolekonkurrences vindere, som på bedste vis har dokumenteret, hvordan sociale medier påvirker deres hverdag.

Forleden blev en ganske almindelig skoledag helt anderledes for eleverne på mellemtrinnet på fem danske skoler. Med konfetti flyvende om ørerne, kunne de glade elever modtage nyheden om, at de har vundet Telenors #digitalpænt-skolekonkurrence i deres respektive region.

De fem klasser har sammen med flere end 8000 elever i 4.-6. klasse over hele landet deltaget i et undervisningsforløb fra Telenor, som sætter fokus på digital dannelse. Forløbet giver anledning til refleksion i klassen om egen adfærd på digitale medier og synliggør, hvordan den digitale verden adskiller sig fra den fysiske, og slutter med en skolekonkurrence, hvor eleverne i en kort film kan vise, hvad de har lært.

”Igen i år er det en fornøjelse at se, hvordan eleverne har skabt nogle rigtig fine film med udgangspunkt i de ting, de har lært og reflekteret over via #digitalpænt-materialet. Filmene afspejler en hverdag, hvor børnene uden tvivl bliver påvirket af at skulle forholde sig til og leve op til de mange indtryk, som de får igennem sociale medier. Derfor er der brug for fokus på digital dannelse i skolen,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen, der er chef for kommunikation og CSR hos Telenor.

De regionale vindere kåres af en jury bestående af repræsentanter fra bl.a. Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik, og udover æren var præmien en check på 10.000 kr. til en fælles klasseoplevelse.

Udviklet af elever til elever
Telenor har drevet #digitalpænt siden 2016 og videreudvikler hvert år materialet i samarbejde med elever og lærere for at sikre, at temaerne er aktuelle og relevante for børnenes hverdag. I år har #digitalpænt-undervisningsmaterialet særligt haft fokus på tre temaer:

  1. når man føler sig alene/udenfor
  2. når man ser ting, man ikke burde se
  3. når ens identitet påvirkes af ting, man ser/oplever

”Det er vigtigt for os, at undervisningsforløbet og -materialet rammer de behov og temaer, der fylder hos børnene. Derfor sker udviklingen også i tæt samspil med både elever og lærere. Særligt lærerne oplever på tæt hold de udfordringer, børn står overfor, når de færdes digitalt. Og de har ofte god mulighed for at tale med børnene om de situationer, der opstår, og hvordan de kan håndteres. Vi er allerede nu i fuld gang med planlægningen af næste års forløb og glæder os til at løfte sløret for indholdet,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen fra Telenor.

Vinderne af #digitalpænt 2022
Filmene kan ses her

Marie Jørgensens Skole i Region Syddanmark
Filmen handler om, hvordan man kan føle sig alene og blive stærkt påvirket af de negative kommentarer, man kan få på sociale medier og om at tillade sig selv at være, som man er, uden at lade sig påvirke af andres mening.

Herskind Skole i Region Midtjylland
Filmen fortæller en skræmmende historie om en piges jagt på bedre selvværd på en troværdig og overbevisende måde. Eleverne har skabt en fin fortælling om, hvordan man kan blive negativt påvirket af de ting, man ser på sociale medier.

Vestbjerg Skole i Region Nordjylland
Filmen har et klart budskab om, at man skal tale med sine venner, hvis man ser noget på nettet, der gør en bange. Filmen har især en fin afslutning, da drengens kammerater reagerer og støtter ham, da de opdager, at han er tydeligt påvirket.

Risbjergskolen i Region Hovedstaden
I denne film har eleverne formået at skabe en troværdig fortælling om at optage og dele en video uden at have fået lov. Filmen viser, hvilke dilemmaer man kan opleve, hvis man får lyst til at filme og dele en video, som man egentlig godt ved, at man ikke burde.

Løve-Ørslev Skole i Region Sjælland
Løve-Ørslev Skolen har formået at lave en film, der har et tydeligt og fantastisk budskab – du er god nok, som du er.

Selv om dette års konkurrence er slut, ligger undervisningsmaterialet for 2022 stadig tilgængeligt til gratis download på Telenors hjemmeside: https://www.telenor.dk/om-telenor/vores-ansvar/digitalpant/

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Pressekontakt

Kathrine Thomsen

Kathrine Thomsen

Pressekontakt 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 39 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692