Pressemeddelelse -
Rekordmange skoleelever gik til kamp mod digital mobning i 2021
Corona har betydet mange flere timer foran skærmen end normalt og helt nye digitale vaner. Det kan man mærke hos Telenor, hvor rekordmange børn i år har deltaget i teleselskabets undervisningsforløb #digitalpænt, der har til formål at bekæmpe digital mobning.
Mere end 8.500 elever i knap 400 4.-6-klasser over hele landet har i 2021 deltaget i Telenors undervisningsforløb #digitalpænt, som sætter fokus på digital kommunikation, trivsel og mobning på sociale medier. Det er et rekordhøjt antal og 2.500 flere end sidste år.
Undervisningsforløbet er et tilbud til alle 4.-6.-klasser og skal hjælpe skolerne med at oplyse og uddanne eleverne i brugen af sociale og digitale medier. Det består af materialer til workshops, rollespil og fælles refleksionsøvelser og afsluttes med en skolekonkurrence, hvor eleverne i en kort film kan vise, hvad de har lært. En jury bestående af repræsentanter fra bl.a. Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik udvælger den bedste film i hver region, og udover æren er præmien en check på 10.000 kr. til en fælles klasseoplevelse.
”Det er en fornøjelse at se, at så mange klasser har arbejdet med #digitalpænt i år, hvor vi har haft et rekordhøjt antal tilmeldinger. Den digitale verden spiller en stadig større rolle i børn og unges hverdag, og den tendens er kun blevet forstærket under corona. Tilbagemeldingerne fra skolelærerne til os lyder på, at børnene har behov for at lære at begå sig online og fx også lære at sige fra over for ubehagelige oplevelser. Vi er glade for, at vi kan understøtte denne vigtige læring,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen, der er chef for kommunikation og CSR hos Telenor.
Udviklet sammen med børn
Telenor har drevet #digitalpænt siden 2016 og videreudvikler hvert år undervisningsmaterialet i samarbejde med elever og lærere for at sikre, at temaerne er aktuelle og relevante for børnenes hverdag. I år har børnene bl.a. arbejdet med sprogbrug på digitale medier, venskaber og økonomi i onlinespil, samtykke til billeddeling og pres i forhold til filtre og likes på medier som Instagram.
”Med den store rolle digitale medier spiller i de unges liv i dag, ser vi et klart behov for at udstyre dem med en bevidsthed om digital mobning og metoder til at beskytte sig selv online. Som teleoperatør skaber vi forbindelsen til den digitale verden og de sociale medier, så det ansvar tager vi gerne på os. Vores mål er at give danskerne friheden til at opleve alle de gode ting, den digitale verden har at byde på – og ikke mindst trygheden til at turde. Derfor giver #digitalpænt rigtig god mening for os, og vi er da også allerede godt i gang med at planlægge næste års temaer og materialer,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen fra Telenor.
Selv om dette års konkurrence er slut, ligger undervisningsmaterialet for 2021 stadig tilgængeligt til download på Telenors hjemmeside: https://www.telenor.dk/om-telenor/vores-ansvar/digitalpant/
Fakta om digitalpænt
- Alle børn har ret til en opvækst uden mobning. Derfor lancerede Telenor i 2016 #digitalpænt, som har til formål at bekæmpe digital mobning i Danmark. Forløbet består af undervisningsmateriale og en årlig skolekonkurrence til eleverne i 4.-6. klasse og skal understøtte skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og mobning på sociale medier.
- Undervisningsmaterialerne omfatter bl.a. en workshop, hvor eleverne kan afprøve, hvordan forskellige handlinger ændrer en mobbesituation, et rollespil, hvor eleverne indtager en rolle og gennemspiller virkelighedstro dilemmaer, og et oplæg til fælles diskussion og refleksion i klassen som afrunding.
- I år har mere end 8.500 elever i knap 400 klasser arbejdet med #digitalpænt. Det er 2.500 flere end i 2020.
- Se vindervideoerne fra 2021 på Telenors hjemmeside: https://www.telenor.dk/om-telenor/vores-ansvar/digitalpant/for-elever/
Fakta om digital mobning
- 6 ud af 10 børn har oplevet at være udsat for digital mobning i form af eksklusion eller grimme kommentarer online
- 5 ud af 10 børn har prøvet at modtage sårende/grimme kommentarer enten om dem selv eller en ven – ofte er det én fra klassen, der har skrevet de grimme kommentarer
- Børnene bruger i gennemsnit to timer om dagen på sociale medier og 2,4 timer om dagen på online spil
Kilde: Undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke på vegne af Telenor i juli/august 2020 blandt børn, der begyndte i 4.-6. klasse i august 2020
Related links
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.