Gå til indhold
​Lav grimme ord om til søde beskeder

Pressemeddelelse -

​Lav grimme ord om til søde beskeder

En ny web-baseret oversætter ændrer mobbebeskeder, så de bliver til komplimenter i stedet. Idéen kommer fra en 5. klasse i København, som har været med i Telenors #DigitalPænt-skoleprogram.

Du er latterlig” bliver til ”Du er en god ven”, og ”Din nar” kan med et enkelt klik blive til ”Du har en flot trøje”. 

Grimme beskeder bliver lavet om til det stik modsatte i en ny web-oversætter, som Telenor netop har lagt på sin hjemmeside i forbindelse med skoleprogrammet #DigitalPænt:

Mod digital mobning #digitalpænt | Telenor

Skoleelever fødte idéen
Idéen til Telenors nye #DigitalPænt-oversætter kommer fra en 5. klasse på Ellebjerg Skole i København. 

Klassen vandt i efteråret 2020 skolekonkurrencen #Digitalpænt i Region Hovedstaden efter at have gennemført et undervisningsprogram, som landets næststørste teleselskab står bag.

Klassens elever foreslog, at en form for #DigitalPænt-app eller web-oversætter kunne være en god hjælp til at tale pænere på de digitale platforme. Og nu er den altså blevet en realitet, efter at Telenor greb ideen og satte sine online- og algoritme-eksperter i sving. 

Eleverne har selv bidraget med ord og vendinger til web-oversætteren, der med et glimt i øjet giver inspiration til at tale og skrive pænere til hinanden.


Fortsætter kamp mod digital mobning

Telenors #DigitalPænt-program og skolekonkurrencen for landets 4.-6. klasser og deres lærere fortsætter i år, hvor undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i de forskellige sociale medie- og spilplatforme, som børnene bruger mest.

I 2020 deltog flere end 6.000 elever i 273 klasser landet over.

- Skolernes tilbagemeldinger viser desværre, at vi har et stort og stigende problem med digital mobning. Corona-restriktionerne har også haft effekt på børnenes hverdag, og endnu flere af deres aktiviteter er rykket over på digitale medier. Så det er virkelig vigtigt at fortsætte det stædige fokus på mobbeproblematikken, siger chef for kommunikation og socialt ansvar i Telenor, Lise Kirkegaard.


Fakta om #DigitalPænt:

Alle børn har ret til en opvækst uden mobning. Derfor har Telenor siden 2016 kørt undervisningsprogrammet #DigitalPænt, som har til formål at bekæmpe digital mobning i Danmark. Forløbet består af undervisningsmateriale og en årlig skolekonkurrence til eleverne i 4.-6. klasse og skal understøtte skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og mobning på sociale medier.

Fakta om digital mobning:

  • 6 ud af 10 børn har oplevet at være udsat for digital mobning i form af eksklusion eller grimme kommentarer online
  • 5 ud af 10 børn har prøvet at modtage sårende/grimme kommentarer enten om dem selv eller en ven – ofte er det én fra klassen, der har skrevet de grimme kommentarer
  • Børnene bruger i gennemsnit to timer om dagen på sociale medier og 2,4 timer om dagen på online spil

Kilde: Undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke på vegne af Telenor i juli/august 2020 blandt børn, der begyndte i 4.-6. klasse i august 2020

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692