Pressemeddelelse -
Fortsat kundevækst i Telenor Danmark
Telenor-koncernen offentliggør i dag resultatet for årets andet kvartal i 2020. Telenor Danmark fortsætter med at levere på ambitionen om at øge kundebasen og sikre en stabil indtjening trods påvirkningerne af COVID-19.
Den positive kundeudvikling fortsætter i Telenor Danmark, der vækster med 11.000 kunder i andet kvartal. Dermed har Danmarks andenstørste mobiloperatør øget kundebasen med 17.000 nye mobilkunder i 2020 og har nu en kundebase på 1.654 mio. mobilkunder.
”Vi ser nu effekterne af de mange forskellige tiltag, vi har iværksat over de seneste 12 måneder med nye distributionskanaler, produktporteføljer, differentierede og loyalitetsskabende produkter som Skærmskift og en ny organisation, der er tættere på både kunden og markedet. Derudover har vi taget en udfordrerposition på bredbånd med Maxspeed, hvor vi oplever god vækst på salget af højhastighedsforbindelser, efter vi har fået adgang til flere fibernetværk.
Vi har investeret i en mangeårig digital transformation, hvilket har gjort os mere effektive og banet vejen for nye væksttiltag og udvikling af nye produkter i alle segmenter. Vi er godt rustet til fremtidens udfordringer med en fortsat ambition om sund vækst på både kundebase og indtjening,” siger Jesper Hansen, adm. direktør i Telenor Danmark.
Indtjeningen fastholdes trods COVID-19
I et kvartal, hvor størstedelen af Telenors butikker var lukkede frem til 15. maj grundet COVID-19, og hvor erhvervsforretningen påvirkes af, at mange erhvervskunder må skære udgifter og organisationer til grundet krisen, så formår Telenor fortsat at opretholde en stabil indtjening på 222 mio. danske kroner og en indtjeningsgrad på 25% takket være de vækst- og effektiviseringstiltag, der er lanceret de sidste 12 måneder.
Spirende IoT-forretning
Udover den nye skærmskifte-løsning til privatkunderne, så har Telenor i april også lanceret en helt ny simpel IoT-portefølje til erhvervsmarkedet og har blandt andet indgået en aftale med Hjerteforeningen om at opgradere hjertestartere landet over med IoT.
”Vi mærker en rigtig stor efterspørgsel på vores IoT-løsninger og rådgivning, og udover aftalen med Hjerteforeningen har vi allerede indgået aftaler med en håndfuld andre store erhvervskunder og har flere aftaler på vej ind. Med lanceringen af vores IoT-portefølje bygger vi videre på vores store machine-to-machine-forretning, idet vi allerede har over 350.000 simkort siddende rundt omkring i enheder eller maskiner,” siger Jesper Hansen, der har store forventninger til IoT som et nyt vækstområde.
Nøgletal fra den danske operation i Q2 i danske kroner (IFRS 16-standard):
- EBITDA-indtjening: 222 mio. danske kr.
- Omsætning: 899 mio. kr.
- Kundefremgang på mobil: 11.000
- Samlet kundebase på mobil: 1.654 mio.
De finansielle tal opgives efter regnskabsstandarder IRFS16 og fremgår af koncernens Q2-rapport, som kan ses på www.telenor.com/investors. Oplysninger om Telenor Danmark findes på side 8
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.200 medarbejdere, har 39 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.