Pressemeddelelse -
Lærerne ser grimt sprog som det største problem på de digitale medier
Det viser ny undersøgelse fra Telenor, der har spurgt lærerne om de største digitale udfordringer i folkeskolen. Vigtigt med fokus på digital trivsel og sprogbrug, pointerer Medierådet for Børn og Unge.
Børn i folkeskolen er storforbrugere af digitale medier og lever et digitalt liv. Men desværre oplever alt for mange skolebørn stadigvæk mobning, chikane og en alt for hård tone online.
I undersøgelsen svarer hele 74 procent af lærerne, at et grimt sprog er det allerstørste problem blandt børn på de digitale medier. Undersøgelsen viser samtidig, at næsten halvdelen af lærerne mener, at børnene er for dårligt klædt på til at løse og håndtere problemerne, når de opstår.
Det vil Telenor råde bod på og har derfor for tredje år i træk taget initiativ til en skolekonkurrence, hvor 4.-.6. klasser fra hele landet skal øve sig i sproget på de digitale medier.
- Vi bruger de digitale medier fra en tidlig alder, og det følger os hele livet. Derfor er det helt afgørende, at man som ung kommer godt fra start. Det er derfor, vi igen i år sætter digitalpænt på skoleskemaet med vores årlige skolekonkurrence. Vi vil gerne hjælpe skolebørn med at give dem nogle konkrete værktøjer, de skal bruge for at sige fra overfor en hård tone online og digital mobning, fortæller adm. direktør i Telenor Jesper Hansen.
Formand for Medierådet for Børn og Unge, Stine Liv Johansen, der sidder med i dommerpanelet, tilføjer:
- Det er vigtigt at have specifikt fokus på sproget online, sådan at man kan blive bevidst om, hvad der er okay at skrive til hinanden. Samtidig er en samtale om sproget online en god vej ind til at tale mere generelt om digital trivsel i skolen, forklarer hun.
Interessen for skolekonkurrencen er stor. Sidste år deltog over 4.000 elever fra 4.-6. klassetrin i hele landet. I alt har mere end 8.100 elever været igennem #digitalpænt initiativerne siden 2016, hvor Telenor kickstartede digitalpænt. Næste skolekonkurrence starter på den anden side af sommerferien.
Om undersøgelsen
Telenors undersøgelse af lærernes vurdering af de digitale udfordringer i folkeskolen er lavet på baggrund af en spørgeskemaanalyse blandt 77 lærer fra skolekonkurrencen i 2018 samt lærere i øvrigt via Facebook. Her er de blevet spurgt til, hvad de ser som den største digitale udfordring i folkeskolen, om børnene er klædt på i forhold til selv at løse udfordringerne, og om de føler sig i stand til at hjælpe børnene med at udvikle deres digitale forståelse.
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og Asien, og på verdensplan hjælper vi 172 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.400 medarbejdere, har 57 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.