Pressemeddelelse -
Unge udsat for uønsket billeddeling: Helle Thorning-Schmidt opfordrer til mere ansvarlighed
En ny undersøgelse viser, at 70% af unge har oplevet uønsket billeddeling på sociale medier. Helle Thorning-Schmidt opfordrer til større ansvarlighed og nye regler for digital adfærd.
En ny undersøgelse foretaget af Norstat for Telenor viser, at hver anden dansker har oplevet at blive fotograferet uden samtykke, og over en tredjedel har fået delt billeder af sig selv eller deres børn uden tilladelse.
Men især unge er hårdt ramt; 70% af de 15-24-årige har oplevet uønsket billeddeling. Mere end 60% har set billeder af dem selv blive delt på sociale medier, som de helst ikke ville have delt.
Helle Thorning-Schmidt: Behov for en ny kultur
Tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt er overrasket over, at tallene er så høje, og mener, at der er behov for at tage problemet mere alvorligt.
”Jeg vil gerne være med til at starte en samfundsdebat om det her. Vi skal opdrages igen til, hvordan vi skal gebærde os på sociale medier,” siger Helle Thorning-Schmidt.
”Vi skal begynde at tænke på nogle nye måder. Bl.a. det her med, at der er mange danskere, der går rundt og er lidt utrygge i forhold til, om de selv eller deres børn bliver lagt op på sociale medier uden deres samtykke. Det er blevet mere vigtigt, at vi sammen finder en ny kultur," fortsætter hun.
Helle Thorning-Schmidt er en del af Telenors oplysningskampagne SPURGT?, der skal få danskerne til blive mere opmærksomme på at få spurgt, før de deler og dermed øge den digitale tryghed.
Billedtekst: Helle Thorning-Schmidt er ambassadør for oplysningskampagnen SPURGT?, der skal få flere til at spørge, før de deler på sociale medier.
Delte selv billede af børn med tømmermænd
Danmarks tidligere statsminister er dog også selv kommet til at dele billeder af sine egne børn, noget hun efterfølgende fortrød.
"Jeg har delt billeder af mine børn, altså som voksne, hvor de var utrolig tømmermændsramte den dag. Og så ringede de til mig med det samme og sagde, at det skal du tage ned. Så ja, det har jeg gjort. Jeg er ved at dø af pinlighed. Jeg kan godt forstå det. Jeg kan også godt se, at hvis jeg havde kigget lidt mere på dem, så havde jeg måske ikke lagt det op."
Husk at få spurgt
Thorning-Schmidt opfordrer til, at man altid spørger om lov, før man deler billeder, og at man reflekterer over konsekvenserne af uønsket billeddeling.
"Det er jo ikke altid man kan spørge alle dem på billedet, f.eks. hvis man er til festival eller landskamp. Der opfordrer vi til, at man så skal spørge sig selv, før man deler. Man skal spørge sig selv om det er ordentligt overfor de mennesker, man deler billeder af."
"Jeg tror det bliver rigtig svært at lave lovgivning på det her område. Det er os alle sammen, som skal finde ud af hvad, der egentlig er fair. Vi navigerer jo alle sammen på sociale medier, og vi er i en tid, hvor vi skal til at lave nogle nye regler for det."
3 gode råd for at undgå uønsket deling af fotos på sociale medier
- Spørg om lov først: Altid få samtykke fra personer på billedet, før du deler det. Det sikrer, at ingen føler sig udstillet eller krænket.
- Respekter privatlivets grænser: Undgå at dele billeder, der viser private eller intime øjeblikke, og vær særligt opmærksom på billeder af børn.
- Tænk over konsekvenserne: Overvej nøje, om delingen kan skade nogen eller sætte dem i et dårligt lys. Hvis du er i tvivl, så lad være med at dele.
Kilde: Center for Digital Dannelse. Center for Digital Dannelser er samarbejdspartner på SPURGT?
Se mere om oplysningskampagnen SPURGT? og hvordan du kan forebygge uønsket billeddeling
Kort om undersøgelsen:
De anvendte tal er udviklet af analysevirksomheden Norstat og bygger på svar fra 1.013 respondenter. For mere information om undersøgelsen formål, metode og resultater, se vedhæftede pdf.
Related links
Emner
Kategorier
Regions
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.