Gå til indhold
Fremgang over hele linjen hos Telenor

Pressemeddelelse -

Fremgang over hele linjen hos Telenor

Telenor Danmarks tredje kvartal bød på fremgang over hele linjen, markedsledende kundetilfredshed og fortsat stor interesse for selskabets digitale sikkerhedsløsninger til private og erhverv. Fremgangen viser også at 5G-internet begynder at tage fart.

I dag offentliggør Telenor-koncernen resultatet for tredje kvartal af 2023. Telenors danske forretning leverede en serviceomsætning på 704 mio. kr. i tredje kvartal af 2023 og en samlet EBITDA-indtjening på 299 mio. kr. Det er en fremgang i serviceomsætningen på 2,1 % sammenlignet med samme periode sidste år. EBITDA-indtjeningen går frem med 14,4 %, hvilket både er drevet af sund vækst i kerneforretningen og lavere strømpriser sammenlignet med 3. kvartal sidste år.

Markedets mest tilfredse kunder

Resultatet af tredje kvartal, som viser fremgang på alle fronter, ligger ifølge Telenors danske CEO, Lars Thomsen, fint i forlængelse af en ny måling af kundetilfredsheden i den danske telebranche, EPSI Rating, hvor Telenor og CBB scorer højest blandt henholdsvis de danske online- og premium-brands på mobilmarkedet[1].

”Det er en fornøjelse at se, at kunderne kvitterer for vores løfte om at give dem en enkel, tryg og sikker digital hverdag. Vi har gennem de seneste år lanceret en perlerække af unikke sikkerhedsprodukter, vi har ekstremt høj tilgængelighed i vores kundeservice, og vi har et stort, stærkt og sikkert netværk. Det er summen af alle vores tiltag, der gør forskellen, og derfor skyldes det gode resultat også en samlet indsats fra alle hjørner af forretningen,” siger Lars Thomsen, CEO for Telenor Danmark.

17,5 mio. blokeringer af skadelige hjemmesider

Telenor lancerede i foråret sikkerhedsfilteret SikkerSurf, der beskytter privatkunderne imod skadeligt indhold fra fx phishing angreb, software og falske hjemmesider. I september blev løsningen udvidet til også at omfatte Telenors bredbåndskunder. Siden foråret har Telenor med SikkerSurf beskyttet kunderne mere end 17,5 mio. gange mod skadeligt indhold på nettet. Til erhvervskunderne introducerede Telenor sikkerhedsfiltret SafeZone i maj, som ligeledes forhindrer digitale angreb.

Når kunderne trykker på et link med ondsindet indhold, så modtager de en meddelelse på skærmen om, at hjemmesiden, som de var på vej ind på, er blevet blokeret.

5G-speederen i bund

Det samlede antal mobilkunder hos Telenor og herunder CBB lå ved udgangen af september på 1.689.000, hvilket er 10.000 flere end forrige kvartal. Stigningen er bl.a. drevet af salg af mobilt internet via 5G, som begynder at tage fra som produktkategori hos Telenor og CBB. Og det er ifølge Lars Thomsen med god grund og en tendens, som gerne skal fortsætte.

”Vi har gennem de sidste år investeret massivt i at sikre en digital infrastruktur i verdensklasse, der kan håndtere en sikker drift af danskernes hverdag nu og i fremtiden. Om kort tid er vi mål med opgraderingen og har et landsdækkende 5G-netværk. Dermed kan vi nu for alvor tage kampen op mod fiber og tilbyde et tilsvarende produkt bredt i markedet – bare trådløst og uden bøvl med installation og teknikerbesøg. Vi har store forventninger til 5G internet,” siger Lars Thomsen fra Telenor.

Antallet af internetkunder på faste forbindelser er stabilt på 118.000, men dækker også i dette kvartal over en større stigning i antallet af kunder med de mere værdifulde og hurtigere teknologier fiber, 5G og COAX, samt et fald i kunder på de gamle DSL-forbindelser.

Nøgletal fra Telenor Danmark

Q3 2023

Q2 2023

Q3 2022

EBITDA-indtjening

DKK 299 mio.

DKK 286 mio.

DKK 256 mio.

Omsætning

DKK 1.007 mio.

DKK 986 mio.

DKK 993 mio.

Serviceomsætning

DKK 704 mio.

DKK 688 mio.

DKK 670 mio.

Mobilkunder

1.689.000

1.679.000

1.655.000

Bredbåndskunder

118.000

119.000

118.000

De finansielle tal aflægges efter IFRS og fremgår af Telenor Groups rapport, som kan ses på https://www.telenor.com/investors/reports-and-information/


[1] EPSI Rating har i 23 år målt kundetilfredsheden i Danmark på tværs af brancher. Undersøgelsen af kundetilfredsheden i den danske telebranche (mobil, tv, streaming og bredbånd) er baseret på 1.004 interview med danske privatkunder i perioden 22.-29. september 2023 foretaget af Norstat. En samlet pulje af mindre ”øvrige” teleselskaber indtager førstepladsen, efterfulgt af CBB på en andenplads og Telenor på en fjerdeplads. Læs mere her.

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Telenors pressetelefon

Telenors pressetelefon

Pressekontakt 25 600 800

Relateret materiale

Telenor havde fortsat vind i sejlene i 2. kvartal

Telenor havde fortsat vind i sejlene i 2. kvartal

2. kvartal bød på fremgang i alle segmenter for Telenor Danmark, hvilket bringer selskabet ud af kvartalet med vind i ryggen. Kunderne vælger fortsat Telenor til og kvitterer for selskabets evne til at dække behovet for digital tryghed og sikkerhed. På den baggrund er Telenors EBITDA-indtjening steget med 12% sammenlignet med samme kvartal i 2022.

Telenor leverer stabilt 1. kvartal

Telenor leverer stabilt 1. kvartal

Telenor Danmark tager de gode takter fra 2022 med ind i 2023 og lykkedes fortsat med at øge omsætningen og driftsoverskuddet via fokus på digitalisering og lancering af nye relevante services for kunderne. Udfaldet af en retssag mod staten præger dog årets første kvartalsresultat.

Digital tryghed øger væksten hos Telenor

Digital tryghed øger væksten hos Telenor

Telenor Danmark kan se tilbage på et 2023 med vækst i kerneforretningen og fortsat høj interesse for teleselskabets sikkerheds- og tryghedstjenester. Fremgangen er også båret frem af en stigende efterspørgsel på Telenors 5G-internet.

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S

Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692