Gå til indhold
Digital tryghed øger væksten hos Telenor

Pressemeddelelse -

Digital tryghed øger væksten hos Telenor

Telenor Danmark kan se tilbage på et 2023 med vækst i kerneforretningen og fortsat høj interesse for teleselskabets sikkerheds- og tryghedstjenester. Fremgangen er også båret frem af en stigende efterspørgsel på Telenors 5G-internet.

Telenor-koncernen offentliggør i dag resultatet for fjerde kvartal af 2023 og det samlede resultat for året. Telenor Danmark lukker året med en samlet omsætning på 4.019 mio. kr., en samlet EBITDA-indtjening på 1.075 mio. kr. og en historisk høj indtjeningsgrad på 26,8 %. Ligeledes går serviceomsætningen for kvartalet frem med mere end 2 % sammenlignet med samme kvartal året før. Fremgangen er drevet af vækst i kerneforretningen, lavere strømpriser og ikke mindst en fortsat høj interesse for Telenors 5G-internet og sikkerheds- og tryghedstjenester.

Strategien virker

Telenor Danmark satte sig i 2021 for at blive det teleselskab, der giver danske forbrugere og virksomheder en enkel, tryg og sikker digital hverdag, og i dag tilbyder Telenor en række løsninger og services til at forebygge og minimere dårlige digitale oplevelser.

Telenor har bl.a. lanceret den digitale forsikring NetSikker og NetSikker Plus, som hjælper ved bl.a. digitale krænkelser, Mobile Device management, hvormed virksomheder kan beskytte, spærre og slette data på medarbejdernes mobiler og sikkerhedsfiltrene SikkerSurf og SafeZone, der blokerer for adgang til svindelsider, til hhv. private og erhverv. Derudover står Telenor bag undervisningsprogrammet #digitalpænt for 4.-6. klasse, der understøtter skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og sociale medier. Alene i 2023 har 10.000 børn arbejdet med materialet.

”Vi har siden 2021 haft en klar strategi om at skabe en tydeligere position i markedet og øge vores relevans ved at gøre danskernes digitale hverdag tryggere og nemmere. Og det er en fornøjelse at se, at strategien virker. Vi udvikler os støt og roligt i den rigtige retning og kan nu se, at positionen bidrager til øget organisk vækst, som er en afgørende forudsætning for at kunne blive ved med at investere i både netværk og nye services til gavn for kunderne. På den måde kan man sige, at planen virker og er selvforstærkende,” siger Lars Thomsen, CEO i Telenor Danmark, og fortsætter:

”Jeg er dog allermest stolt af, at vi i 2023 scorede branchens højeste kundetilfredshed i en uafhængig måling på tværs af Norden. Vi arbejder hver dag for at levere uovertrufne kundeoplevelser, så det er resultatet af en lang sej indsats på en række parametre. Og det er en fornøjelse at se, at vores indsats er blevet bemærket. Derfor hæver vi også ambitionerne i 2024, for det er en position, vi vil kæmpe for at beholde.”

I efteråret 2023 viste en måling af kundetilfredsheden i den danske telebranche, EPSI Rating, at Telenor og CBB scorede højest blandt hhv. de danske premium- og onlinebrands på mobilmarkedet.

Nye teknologier skal give endnu bedre kundeoplevelser

Telenor har i dag 1.690.000 mobilkunder, hvilket er 1.000 flere end forrige kvartal og 44.000 flere end ved udgangen af 2022. Antallet af internetkunder på faste forbindelser er stabilt på 117.000, men dækker også i dette kvartal over et fald i kunder på de gamle DSL-forbindelser, samtidig med at antallet af kunder på de nyere og hurtigere teknologier stiger – dvs. fiber, coax og særligt 5G-internet via mobilnetværket, som for alvor er begyndt at gøre sig gældende.

Og netop investeringerne i mobilnetværket, der med 4.200 master er Danmarks største, har fået et ekstra nøk opad i 2023, hvor Telenor har sat fart på 5G-moderniseringen. I de travleste perioder er mere end 50 master om ugen blevet opgraderet til 5G og fået tunet 4G, og Telenor forventer, at man inden sommer er helt færdige med arbejdet.

”Når vi er i mål med 5G-moderniseringen, kommer vi til at koncentrere endnu flere ressourcer på digitaliseringen af selve Telenor-’fabrikken’. Vi skal fortsætte med at digitalisere alle vores processer og automatisere netværksdriften, og så skal vi sørge for at få maksimalt udbytte af nye teknologier ved fx at uddanne alle medarbejdere i brugen af AI. Formålet er at øge kvaliteten af vores arbejde, fordi vi kan gøre tingene enklere og hurtigere og derved levere endnu bedre kundeoplevelser,” siger Lars Thomsen fra Telenor.

Nøgletal fra Telenor Danmark

Q4 2023

Q4 2022

Hele året 2023

Hele året 2022

EBITDA-indtjening

DKK 267 mio.

DKK 248 mio.

DKK 1.075 mio.

DKK 1.028 mio.

Omsætning

DKK 1.055 mio.

DKK 1.057 mio.

DKK 4.019 mio.

DKK 4.057 mio.

Serviceomsætning

DKK 704 mio.

DKK 688 mio.

DKK 2.737 mio.

DKK 2.708 mio.

Mobilkunder

1.690.000

1.646.000

Bredbåndskunder

117.000

116.000

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Telenors pressetelefon

Telenors pressetelefon

Pressekontakt 25 600 800

Relateret materiale

Fremgang over hele linjen hos Telenor

Fremgang over hele linjen hos Telenor

Telenor Danmarks tredje kvartal bød på fremgang over hele linjen, markedsledende kundetilfredshed og fortsat stor interesse for selskabets digitale sikkerhedsløsninger til private og erhverv. Fremgangen viser også at 5G-internet begynder at tage fart.

Telenor havde fortsat vind i sejlene i 2. kvartal

Telenor havde fortsat vind i sejlene i 2. kvartal

2. kvartal bød på fremgang i alle segmenter for Telenor Danmark, hvilket bringer selskabet ud af kvartalet med vind i ryggen. Kunderne vælger fortsat Telenor til og kvitterer for selskabets evne til at dække behovet for digital tryghed og sikkerhed. På den baggrund er Telenors EBITDA-indtjening steget med 12% sammenlignet med samme kvartal i 2022.

Telenor leverer stabilt 1. kvartal

Telenor leverer stabilt 1. kvartal

Telenor Danmark tager de gode takter fra 2022 med ind i 2023 og lykkedes fortsat med at øge omsætningen og driftsoverskuddet via fokus på digitalisering og lancering af nye relevante services for kunderne. Udfaldet af en retssag mod staten præger dog årets første kvartalsresultat.

Stabilt resultat skaber fundamentet for fremtidig vækst i Telenor

Stabilt resultat skaber fundamentet for fremtidig vækst i Telenor

I dag offentliggør Telenor-koncernen resultatet for fjerde kvartal af 2022 og det samlede resultat for året. For andet år i træk leverer Telenors danske forretning vækst i omsætningen og fortsætter med yderligere investeringer i modernisering af mobilnetværket samt i bæredygtighed og digitalisering.

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S

Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692