Pressemeddelelse -
Telenor leverer stabilt 1. kvartal
Telenor Danmark tager de gode takter fra 2022 med ind i 2023 og lykkedes fortsat med at øge omsætningen og driftsoverskuddet via fokus på digitalisering og lancering af nye relevante services for kunderne. Udfaldet af en retssag mod staten præger dog årets første kvartalsresultat.
I første kvartal af 2023 leverede Telenors danske forretning en serviceomsætning på 687 millioner kroner og en samlet EBITDA-indtjening på 271 millioner kroner. Det er en fremgang i serviceomsætningen på 4 %, ligesom EBITDA-indtjeningen går frem med 3 % sammenlignet med samme periode i 2022.
Lars Thomsen, administrerende direktør i Telenor Danmark, glæder sig over, at Telenors danske forretning stadig går stødt fremad og i stor udstrækning lykkedes med strategien om at give danskerne og dansk erhvervsliv en enkel, tryg og sikker digital hverdag.
”De positive takter fra de seneste år fortsætter, og vi lander et godt og stabilt resultat i første kvartal. Vi har lanceret nye services, som giver kunderne endnu flere grunde til at vælge Telenor til, hvilket styrker relationen og vores relevans for kunderne. Samtidig har vi stadig fokus på digitalisering og automatisering for at give den bedste kundeoplevelse og modvirke inflationspres. Det giver et godt afsæt for året og mulighed for fortsat at kunne investere i udviklingen af vores forretning og netværk og skabe digital tryghed for vores kunder,” siger Lars Thomsen.
I første kvartal har Telenor lanceret SikkerSurf og streamingtilbuddet CBB Mix til privatkunderne. Forventningerne er også høje til det netop lancerede sikkerhedsfilter SafeZone målrettet erhvervskunder. Samtidig er Telenor fortsat i fuld gang med at udrulle 5G og har allerede opgraderet 2500 af mastepositionerne med 5G. Forventningen er at være i mål i alle afkroge af netværket i starten af 2024.
Max fokus på kunden og kvaliteten
Antallet af mobilkunder hos Telenor og CBB ligger nu samlet set på 1.642.000, hvilket er en marginal tilbagegang i forhold til forrige kvartal. Antallet af internetkunder lander på 118.000 og er dermed steget med 2.000 på tre måneder.
Telenors internetforretning, MaxSpeed blev etableret i januar 2020 med målet om at transformere en nedadgående DSL-internetforretning til et væksteventyr baseret på de nyere og hurtigere teknologier fiber, 5G og COAX i kombination med god og lettilgængelig kundeservice. Hos Telenor anser man den opgave som vellykket.
”Vi har skabt os en god position på markedet med MaxSpeed – og fået landet aftaler med en lang række udbydere af fiber og COAX i et imponerende tempo. Dermed har vi flere heste at spille på og således stor mulighed for at kunne levere en rigtig god internetløsning til rigtig mange kunder. I 2023 er strategien at gøre kunderejsen på internet endnu nemmere og mere intuitiv for kunderne, samtidig med at vi vækster på både top- og bundlinjen,” siger Lars Thomsen.
Retssag mod staten
I kvartalsresultatet fremgår effekterne af, at Telenor Danmark i april ikke fik medhold i Landsretten i en retssag mod staten, der går tilbage til 2018. Telenor har dengang indregnet forventet omsætning, hvilket betyder, at Telenor i første kvartal af 2023 måtte afskrive de relaterede indtægter.
Tvisten handlede om, hvorvidt Telenor havde ret til at opkræve listepriser for statens brug af Telenors ydelser efter udløb af en kontrakt vedrørende levering af teleydelser til statens ansatte. Staten mente, at Telenor i 14 måneder fortsat skulle levere på baggrund af vilkår og priser fra den ophørte kontrakt.
”Vi er naturligvis ærgerlige over ikke at få medhold i sagen, og vi mener fortsat ikke, at det er rimeligt, at man kan tvinges til at levere ydelser på samme vilkår og priser i mere end et år efter, at en aftale er udløbet. Og i særdeleshed ikke, når vi i Telenor ikke bar ansvaret for at drive overflytningen af kunderne til den nye leverandør,” siger Lars Thomsen og fortsætter:
”Principielt mener vi, at sagens afgørelse vil svække erhvervslivets rammevilkår ved offentlige udbud betydeligt. Det vil således blive uhyre svært at prissætte et tilbud fremover, hvis man ikke kan være sikker på datoen for tilbuddets udløb samt kontraktens volumen i slutfasen.”
Nøgletal fra Telenor Danmark | Q1 2023 | Q4 2022 | Q1 2022 |
EBITDA-indtjening | DKK 223 mio. | DKK 248 mio. | DKK 263 mio. |
EBITDA-indtjening ekskl. staten-sagen | DKK 271 mio. | DKK 248 mio. | DKK 263 mio. |
Omsætning | DKK 971 mio. | DKK 1.057 mio. | DKK 986 mio. |
Serviceomsætning | DKK 642 mio. | DKK 688 mio. | DKK 661 mio. |
Serviceomsætning ekskl. staten-sagen | DKK 687 mio. | DKK 688 mio. | DKK 661 mio. |
Mobilkunder | 1.642.000 | 1.646.000 | 1.654.000 |
Bredbåndskunder | 118.000 | 116.000 | 116.000 |
De finansielle tal aflægges efter IFRS og fremgår af koncernens rapport, som kan ses på https://www.telenor.com/investors/reports-and-information/
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.