Pressemeddelelse -
Telenor leverer kundevækst og den højeste indtjening i otte år
Telenor-koncernen offentliggør resultatet for årets første kvartal i 2021.
Med fortsat kunde- og omsætningsvækst samt en EBITDA-indtjening på 264 millioner danske kroner opnår Telenor Danmark et yderst tilfredsstillende resultat i årets første kvartal. Indtjeningen stiger 14% sammenlignet med året før og er den højeste i otte år. Dette skyldes, at Telenor i dag arbejder mere værdibaseret og har en kundevækst på 38.000 mobilkunder sammenlignet med 1. kvartal sidste år. Den sunde finansielle balance resulterer i en indtjeningsgrad på 28%.
”Vi leverer på vores nye strategi og vækster på alle centrale nøgletal i kvartalet. Vi ser vækst på både top- og bundlinje og byder samtidig 5.000 nye mobilkunder velkommen. Med en indtjeningsfremgang på 14% sammenlignet med sidste år, kommer vi ud af første kvartal med en indtjening på 264 mio. kr., hvilket er det bedste vi har set i otte år. Dét bekræfter mig i, at vores strategi om kontinuerligt at skabe mere reel værdi for kunderne er den rette, mens vi samtidig eksekverer på ambitionen om fuld digitalisering af alle processer og automatisering af netværksdriften,” udtaler Lars Thomsen, adm. direktør i Telenor Danmark.
Telenor har valgt at differentiere sig i markedet ved at inkludere tryghedsskabende services i abonnementerne. Sidste år lancerede Telenor Skærmskift og senest har selskabet med NetSikker inkluderet juridisk bistand og rådgivning i privatkundernes abonnement, så de kan få hjælp, hvis de udsættes for digitale krænkelser.
Vækst i bredbåndsforretningen
Takket være Telenors internetsatsning, MaxSpeed, og den årelange kamp for at få åbnet de danske fibernet, så vækster bredbåndsforretning samtidig med 4.000 nye internetkunder, og Telenor øger omsætningen med 7% sammenlignet med første kvartal sidste år.
”Vi har arbejdet målrettet med at skabe bedre bredbåndsløsninger og mere valgfrihed til vores kunder, og derfor glæder det mig, at vi er lykkes med at transformere en dalende DSL-forretning til en bredbåndsforretning i vækst. Dette skyldes et fokus på at levere de bedste højhastighedsprodukter. Alene andelen af kunder med fiberforbindelser hos Telenor er steget med 500% på blot et år, og vi er langt fra færdige med at udvide vores dækningsområder, fortsætter Lars Thomsen.
Modernisering af netværket
Ved den fornyeligt afsluttede frekvensauktion har Telenor erhvervet rigeligt med frekvenser til at sikre Telenors 1.7 mio. mobilkunder endnu bedre dækning og understøtte moderniseringen af netværket og fortløbende 5G-udrulning.
De finansielle tal opgives efter regnskabsstandarden IRFS16 og fremgår af koncernens Q1-rapport, som kan ses på www.telenor.com/investors.
Nøgletal fra Telenor Danmark | Q1 2020 | Q1 2021 |
EBiTDA-indtjening | 232 mio. danske kr. | 264 mio. danske kr. |
Omsætning | 910 mio. danske kr. | 948 mio. danske kr. |
Kundefremgang mobil | 5.000 | |
Kundefremgang bredbånd | 4.000 |
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.