Pressemeddelelse -
Hver femte er ramt - teleselskab blæser til kamp mod digitale krænkelser
Hver femte voksne dansker har været udsat for digitale krænkelser, viser en ny undersøgelse, som Norstat har lavet for Telenor. En stor del af ofrene oplever samtidig, at det er svært at få hjælp til at løse problemerne. Det skal der laves om på, lyder det fra landets næststørste teleselskab.
Risikoen for at blive udsat for digitale krænkelser som deling af nøgenbilleder og falske profiler, der udgiver sig for at være offeret, er steget markant i de senere år. I en nyundersøgelse,som Norstat har lavet for Telenor, svarer 19 procent, at de har været udsat for digitale krænkelser i en eller anden form.
- Det er et skræmmende højt tal, som bekræfter, at vi står med et problem, som desværre ikke bare kan løses med gode råd, men som kræver stor opmærksomhed fra os som digitale forbrugere og nogle gange også professionel hjælp, siger Christian Hoffmann, privatkundedirektør i Telenor.
Hjælpen skal være nær
Undersøgelsen viser også, at kun få ved, hvad de skal gøre eller hvor de skal søge hjælp, hvis de har været udsat for digitale krænkelser.
57 procent af dem, som svarer, at de har været udsat for digitale krænkelser, har ikke fået hjælp til at håndtere dem alle. Og lidt over halvdelen af alle adspurgte mangler et sted at gå hen for at få gratis rådgivning om, hvordan de minimerer risikoen for at blive udsat for disse krænkelser, viser undersøgelsen.
- Det er et problem, som skriger på handling. Som teleselskab skaber vi forbindelsen til den digitale verden, og derfor har vi også et ansvar for, at kunderne kan føle sig sikre, når de færdes på nettet. Det er baggrunden for, at vi nu vil gøre det lettere at få adgang til hjælp, hvis uheldet er ude, siger Christian Hoffmann.
Med i abonnement
Helt konkret får alle Telenor-kunder fremover mulighed for at få hjælp via den nye service NetSikker, der bliver inkluderet i alle mobilabonnementer til Telenors privatkunder.
NetSikker giver adgang til juridisk assistance, hjælp til at identificere krænkeren, at tage dialog med de digitale platforme og få fjernet for eksempel nøgenbilleder eller lignende og hjælp til at kommunikere med politi og Datatilsynet på offerets vegne.
- Det er tænkt som en service og forsikring på toppen af mobilabonnementet. Som med alle andre forsikringer håber man, at det aldrig bliver nødvendigt at bruge den. Men det er rart, at den er der, hvis uheldet sker, siger Christian Hoffmann.
Telenor tilbyder den nye service i samarbejde med HELP Forsikring, der har advokathjælp som specialeområde.
Fakta:
- Repræsentativ undersøgelse foretaget af Norstat på vegne af Telenor i perioden 28. januar - 3. februar 2021 blandt 1.171 danskere på 18 år eller derover.
- Definition af digitale krænkelser: video-/billeddeling uden samtykke, sexkrænkelser online, grov chikane/mobning/trusler online, falske profiler på SoMe, hacking af profil på SoMe
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.