Gå til indhold
Stigende bekymring blandt danskerne: Undersøgelse afslører frygt for svindel gennem kunstig intelligens

Pressemeddelelse -

Stigende bekymring blandt danskerne: Undersøgelse afslører frygt for svindel gennem kunstig intelligens

Nye tal fra Telenor afslører, at danskerne i stigende grad er bekymrede for at blive snydt gennem kunstig intelligens.

Hele 64 % af danskerne er bekymrede for, at kunstig intelligens (AI) vil blive brugt til at udføre svindel mod dem, når de færdes digitalt. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat på vegne af Telenor, som har undersøgt danskernes syn på AI og digital sikkerhed.

Undersøgelsen viser også, at hver tredje dansker er af den overbevisning, at AI vil forværre deres sikkerhed online. Det er en udfordring, da vi bruger mere og mere tid online. Det kræver øget opmærksomhed omkring deling af data online og brug af sikre adgangskoder samt opdaterede sikkerhedsforanstaltninger generelt.

"AI er en af de mest banebrydende nye teknologier i moderne tid. Den kommer til at revolutionere næsten alle aspekter af vores liv, og potentialet for positiv forandring er enormt. Jeg er i udgangspunktet optimistisk, men som med så mange andre gode ting, er der også skyggesider. Undersøgelsen viser tydeligt, at der en bekymring og utryghed blandt danskerne, og den skal vi tage alvorligt,” siger Christian Hoffmann, privatkundedirektør i Telenor.

Klonede stemmer og falsk kundeservice

AI-drevne chatbots kan bruges til at narre forbrugerne ved at simulere samtaler med kundeservicemedarbejdere, der beder om personlige oplysninger under dække af at løse et problem. AI kan også bruges til at lave falske sikkerhedsadvarsler, der har til hensigt at få forbrugerne til at downloade skadelig software.

Særligt den såkaldte ”grandparent scam” er en ny type af svindel, hvor en svindler udgiver sig for at være et familiemedlem i nød og beder om pengehjælp fra ældre. Det sker ofte ved at bruge AI til at genskabe familiemedlemmets stemme for at virke mere overbevisende.

”Vi opfordrer altid vores kunder til at være opmærksomme, når de modtager opkald fra personer, der beder om penge, selvom det er en nær relation. Det er en god idé at verificere historien hos andre eller stille spørgsmål, som kun personen kan svare på, for at sikre, at det er den rigtige person, man taler med,” siger Christian Hoffmann.

Danskerne mangler AI-erfaring

I undersøgelsen svarer 75 % af danskerne, at de ikke har nogen erfaring med brugen af AI. Dog udtrykker næsten halvdelen af dem samtidig, at de har høj tillid til deres egne evner, når det handler om at identificere AI-svindel.

”Vi vil gerne bidrage til, at vores kunder kan have en tryg digital tilværelse. Derfor har vi også et ansvar for at hjælpe med at lukke kløften mellem viden og tillid og sikre, at vores kunder har den nødvendige forståelse og kompetencer til at identificere svindel på en sikker og effektiv måde. Og at der også er et sikkerhedsnet under dem, hvis uheldet skulle være ude,” siger Christian Hoffmann.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget i oktober 2023 af Norstat på vegne af Telenor blandt 1015 danskere.

I am concerned that AI will be used to commit online fraud – to what extent do you agree or disagree with the following statements?

  • Very much: 24 %
  • A lot: 40 %
  • Not very much: 18 %
  • Not very much at all: 4 %
  • Don’t know: 14 %

To what extent do you think that artificial intelligence will strengthen or weaken your online security?

  • I think artificial intelligence will STRENGTHEN my online security: 8 %
  • I think artificial intelligence will WEAKEN my online security: 32 %
  • I think artificial intelligence will neither strengthen nor weaken my online security: 31 %
  • Don't know: 29 %

I have experience of using artificial intelligence – to what extent do you agree or disagree with the following statements?

  • Very much: 4 %
  • A lot: 9 %
  • Not very much: 25 %
  • Not very much at all: 50 %
  • Don’t know: 11 %

I am confident in my own ability to identify attempted fraud that uses AI – to what extent do you agree or disagree with the following statements?

  • Very much: 6 %
  • A lot: 34 %
  • Not very much: 31 %
  • Not very much at all: 11 %
  • Don’t know: 19 %

Related links

Emner


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692