Pressemeddelelse -
Telenor leverer det bedste resultat i ti år
Telenor-koncernen offentliggør i dag resultatet for fjerde kvartal 2021 og det samlede resultat for året. Med en øget omsætning på i alt 3.914 millioner kroner, en samlet EBITDA-indtjening på 1.034 millioner kroner og en indtjeningsgrad på 26,4 % leverer Telenor Danmark det bedste resultat i ti år, takket være en styrket markedsposition og et fortsat fokus på at skabe en mere enkel og digital forretning.
2021 var et særdeles godt år for Telenor Danmark med accelereret vækst og en indtjeningsgrad, der endte på sit højeste nogensinde. Telenor lukker nemlig året med en samlet omsætning på 3.914 millioner kroner og en EBITDA-indtjening på 1.034 millioner kroner, hvilket er 9 % over sidste års resultat og det bedste i ti år og resulterer i en indtjeningsgrad på 26,4 %.
”Vi har i 2021 leveret et utroligt flot resultat med vækst i kerneforretningen, vækst på nye områder og særdeles glade kunder. Det er i høj grad en fælles fortjeneste, som alle medarbejdere i Telenor godt kan være stolte af. Vi har haft en klar strategi om at ville transformere Telenor ved bl.a. at skabe en mere klar position i markedet, og det er i dén grad lykkedes. Derfor er vi også glade for at opleve, at kunderne kvitterer for indsatsen,” siger Lars Thomsen, der er administrerende direktør i Telenor Danmark.
Telenor har i det forgangne år skruet yderligere op for sine netværksinvesteringer og sat fart på 5G-udrulningen, lanceret en ny brandplatform, Danmarks Bedste, som danskerne har taget godt imod, og ved hjælp af services som NetSikker og Skærmskift indtaget en solid position i markedet som det teleselskab, der giver tryghed og sikkerhed i hverdagen. Telenor har desuden fortsat eksekveringen på sin ambition om fuld digitalisering af alle processer og automatisering af netværksdriften.
Underliggende vækst i kundebasen
Telenor har i dag 1.646.000 mobilkunder og 114.000 internetkunder. Antallet af internetkunder stiger dermed med 7.000 sammenlignet med samme kvartal året forinden, mens antallet af mobilkunder, som svarer til antallet af simkort i basen, er 29.000 lavere end ved udgangen af 2020. Det skyldes, at to større offentlige kontrakter, som dækkede over mange simkort, udløb i 2021.
”Vi er naturligvis gladest, når vi vinder kunder, og heldigvis ser den underliggende trend i kundetallene markant anderledes ud. Når vi korrigerer for de to udløbne offentlige kontrakter, ser vi trods et vanvittigt konkurrencepræget marked faktisk en vækst i kundebasen. Derfor giver årets kundetal heller ikke anledning til bekymring eller dårlig nattesøvn. Tværtimod hæfter jeg mig ved, at Telenor er blevet en sund forretning i vækst,” siger Lars Thomsen fra Telenor.
En enkel og digital forretning
Telenor kunne i årets sidste kvartal måle den højeste kundetilfredshed nogensinde[1], ligesom CBB tidligere på året vandt prisen for Danmarks Bedste Kundeservice på tværs af brancher og kom ind på en syvendeplads på listen over de brands, danskerne helst anbefaler til venner og bekendte[2]. Når danskerne skal vurdere deres eget teleselskab, tager Telenor og CBB desuden en delt førsteplads som de selskaber, der giver kunderne et sikkert digitalt liv[3].
”Vi arbejder hver dag for at skabe mere værdi for kunderne i form af førsteklasses kundeservice og attraktive produkter og services. Derfor forventer vi også i 2022 at fastholde det høje niveau og fortsætte den lønsomme vækst, vi har set det forgangne år. Internt fortsætter vi vores fokus på at skabe en mere enkel og digital forretning, der gør os i stand til at automatisere mange manuelle processer, så vi kan fokusere vores ressourcer og kreativitet på udvikling,” siger Lars Thomsen fra Telenor.
Nøgletal fra Telenor Danmark | Q4 2021 | Q4 2020 | Hele året 2021 | Hele året 2020 |
EBITDA-indtjening | DKK 232 mio. | DKK 233 mio. | DKK 1.034 mio. | DKK 945 mio. |
Omsætning | DKK 1.069 mio. | DKK 976 mio. | DKK 3.914 mio. | DKK 3.690 mio. |
Mobilkunder | 1.646.000 | 1.675.000 | ||
Bredbåndskunder | 114.000 | 107.000 |
De finansielle tal opgives efter regnskabsstandarden IRFS16 og fremgår af koncernens Q4-rapport, som kan ses på https://www.telenor.com/investors/reports-and-presentations/
[1] NPS (Net Promoter Score) målt af det uafhængige analyseinstitut Voxmeter. NPS er en metode til at måle kundernes tilfreds og loyalitet.
[2] YouGov BrandIndex’ Recommend Ranking 2021
[3] Uafhængig analyse foretaget af analyseinstituttet Voxmeter
Related links
Emner
Kategorier
Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.
Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.