Gå til indhold
Hver anden danske leder frygter et cyberangreb, mens svenskerne tager det mere ”avslappad”

Pressemeddelelse -

Hver anden danske leder frygter et cyberangreb, mens svenskerne tager det mere ”avslappad”

Mens nogenlunde lige mange ledere i Danmark, Norge, Sverige og Finland har oplevet et cyberangreb på deres virksomhed, er der stor forskel på, hvor bekymrede lederne i de forskellige lande er for konsekvenserne af angreb. Danske virksomhedsledere er nemlig langt mere bekymrede end deres nordiske kolleger. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat på vegne af Telenor.

En ny undersøgelse fra Telenor, der er foretaget blandt 2162 nordiske ledere – fra administrerende direktører til it-chefer på tværs af brancher – viser, at 21 % af de danske ledere har oplevet en cybersikkerhedshændelse eller -angreb i det forgangne år. Det samme gør sig gældende for 18 % af de norske og finske ledere og 25 % af de svenske. Til gengæld afslører undersøgelsen en markant forskel i bekymringsniveauet.

Blandt de danske ledere giver 50 % i undersøgelsen udtryk for en ”ekstrem” eller ”moderat” bekymring for, at deres virksomhed ville blive lammet, forstyrret eller midlertidigt sat ud af drift på grund af et cyberangreb. Til sammenligning gælder det 34 % af de norske, 15 % af de svenske og 29 % af de finske virksomhedsledere. Ligeledes viser undersøgelsen også stor forskel på, hvor bekymrede lederne er for skader på virksomhedens omdømme i tilfælde af cyberangreb. Her svarede 43 % af de danske ledere, at de var ”ekstremt” eller ”moderat” bekymrede, mens det samme gjorde sig gældende for 33 % af nordmændene, 15 % af svenskerne og 35 % af finnerne.

Behov for sund paranoia i virksomhederne

Selv om trusselsbilledet tilsyneladende er nogenlunde ens på tværs af Norden, tolker Telenor det høje bekymringsniveau blandt danske ledere positivt. For det viser, ifølge Telenor, at de danske virksomhedsledere i højere grad end deres nordiske kolleger er opmærksomme på de langvarige konsekvenser af et cyberangreb:

”Når det gælder sikkerhed – og i særdeleshed cybersikkerhed – bør man have en vis portion sund paranoia. Cyberangreb kan ramme alle, og selv en mindre hændelse kan lamme en virksomheds drift, underminere dens omdømme og svække omverdenens tillid. I virkeligheden er 50 % overraskende lavt. Samtlige danske ledere burde have cybersikkerhed øverst på agendaen,” siger Mikkel Kruse, der er direktør for Telenor Erhverv.

Undersøgelsen viser også, at 57 % af de danske ledere opfatter ”manglende forståelse og opmærksomhed” og ”mangel på viden og ekspertise” som de største hindringer for at forbedre deres virksomheds cybersikkerhed.

”Det understreger, hvor vigtigt det er at øge bevidstheden om cybersikkerhed og skabe en kultur internt i virksomheden med fokus på træning og oplysning. Det kræver bare ét uopmærksomt øjeblik og ét forkert klik at få en virksomhed til at gå i sort. Heldigvis kan teknologien hjælpe et stykke ad vejen, fx ved at blokere adgangen til skadelige links, men det gælder stadig om at reducere risikoen for menneskelige fejl. Det er afgørende i en verden, der bliver stadig mere digitalt forbundet, og hvor trusselsbilledet bliver stadig mere komplekst og hackerne konstant dygtigere,” siger Mikkel Kruse.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Norstat på vegne af Telenor Group i april 2023 blandt 2162 respondenter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland, heraf 551 fra Danmark.

Related links

Emner

Kategorier


Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Norden og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1.100 medarbejdere, har 40 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Kontakt

Cecilie Bruun Iversen

Cecilie Bruun Iversen

Pressekontakt Pressechef 25 600 800

Relateret materiale

Gode forbindelser via mobil og bredbånd

Telenor hjælper danskerne med at skabe gode forbindelser via mobil og internet. Vores mål er at skabe sammenhæng i vores kunders digitale liv og i det danske samfund. Derfor investerer vi hvert år massivt i innovation og i udvikling af den danske teleinfrastruktur.

Telenor er Danmarks næststørste teleselskab og en del af Telenor-koncernen, som opererer i hele Skandinavien og i Asien, og på verdensplan hjælper vi 186 millioner kunder med at kommunikere. I Danmark er vi ca. 1000 medarbejdere, har 38 butikker fordelt over hele Danmark og gør hver dag vores yderste for at gøre det nemt for vores kunder at kommunikere og sikre deres forbindelse på både mobil og internet. I Danmark er CBB Mobil også en del af Telenor-familien. Du kan læse mere om os på www.telenor.dk.

Telenor A/S
Frederikskaj 8
2450 København SV
CVR: 19433692